Eind 2014 ging de uitbreiding van Centrumschool De Knipoog in Tollembeek van start. De architecten van BRUT architecture and urban design en BO architecture voorzien onder meer een nieuwe kleuterschool, een polyvalente ruimte en een refter en verbinden het nieuwe gebouw via een luifel op de speelplaats met de bestaande school. De studies werden uitgevoerd door Studie10, Raco en Macobo, de werken door Interbuild en CEI De Meyer.
BRUT+BO+Hoeba = uitbreiding
BRUT+BO+Hoeba, zo heet de architectenassociatie van BRUT architecture and design en BO architecture die van de Vlaamse Gemeenschap de opdracht kreeg om de Tollembeekse school De Knipoog uit te breiden. Het project dat kadert binnen het programma DBFM Scholen van Morgen van minister Hilde Crevits en omvat naast acht nieuwe kleuterklassen, een polyvalente ruimte en een refter met keuken ook een zorglokaal, een computerklas, een lerarenlokaal en een aantal administratieve ruimtes.
Organisatie over twee niveaus
Het concept van de nieuwe Knipoog bestaat uit een rechthoekig gebouw dat half in het groene landschap is ingebed. De inkomhal sluit aan op het overdekte gedeelte van de speelplaats, met vlak daarachter de refter op het gelijkvloers en de kantoren en de computerklas op de eerste verdieping. De klassen zijn verdeeld over twee niveaus langs een dubbelhoge bewegingsruimte en geven toegang tot de klassentuin. Daarnaast bevindt zich de dubbelhoge polyvalente ruimte die uitgeeft op de open speelplaats.
Gunther Slagmeulder van BRUT geeft uitleg bij de voordelen van deze verdeling over twee niveaus: “Door de kleuterklassen te stapelen, hebben we verschillende klassen kunnen ontwerpen op beide lagen. De vier klassen voor de allerkleinsten op het gelijkvloers zijn makkelijk toegankelijk vanuit de bewegingsruimte en de tuin. Ze zijn per twee verbonden via een tussenruimte die als slaapruimte of uitbreiding van de klas kan dienen.” De overige klassen op de eerste verdieping hebben nog een twee extra troeven, namelijk een mezzanine met zicht op de dubbelhoge binnenspeelruimte en een terras dat toegang geeft tot het omringende landschap.
Groene kroon
Wat het materiaal betreft, springt meteen de groene metalen kroon in het oog, alweer passend bij het Pajotse heuvelland. Voor de rest krijgt het gebouw een eenvoudige plint uit betonpanelen. De architecten hebben geprobeerd om een erg dynamisch geheel te creëren, onder andere door de dubbelhoge bewegingsruimte visueel te laten overgaan in de open speelplaats en het patroon in de vloeren ook naar buiten door te trekken. In dit patroon zijn overigens de kleuren van de klassen verwerkt, waardoor de ruimte herkenningspunten krijgt.
Integratie in Pajots landschap
U las reeds dat het complex is ingebed in de glooiende heuvels die het Pajottenland typeren. Slagmeulder verklaart dat hij de grond die werd verkregen na het uitgraven gebruikte om de klassen op de eerste verdieping rechtstreeks met de tuin en de speelplaats te verbinden, via een zachte helling en een trappenreeks. “Dit reliëf zullen we ook in de speelplaats zelf integreren en zal de kleuters aanzetten tot spelen,” aldus de architect.
Een andere reden om de school in te bedden is louter functioneel. Door compact te bouwen is de grondinname namelijk beperkt en blijft er dus meer open ruimte over voor de speelplaats. Dat heeft dan weer tot gevolg dat het nieuwe gebouw nog beter geïntegreerd is in de agrarische omgeving van Tollembeek. Het resultaat is een functionele, energiezuinige en duurzame school, gebouwd voor de toekomst. De oplevering van het project is voorzien tegen februari 2016.