Nieuwe Connector in Brusselse luchthaven verlicht pad van passagiers

Architectenbureau Chapman Taylor (CT)  ontwierp de Connector met beton, glas, en staal. De nieuwe verbinding tussen de landingsbaan en de terminal vervangt de oude tunnel. De Connector biedt meer comfort, en huist meerdere winkeltjes alsook een nieuwe controlepost. De samenwerking tussen CT, Happold, en Moss garandeerde een vlotte bouw zonder dat de werking van de luchthaven of het gemak van de passagiers in het gedrang kwam.

Lichtgalerij

De cijfers achter de Connector zijn al even imposant als het eindresultaat: voor de constructie werd maar liefst 4000m3 beton gebruikt, en voor de skeletbouw 2000 ton staal. De gevel is afgewerkt met 4600m2 glas. Wat het meest opvalt binnen de Connector is de hoeveelheid licht. In de video onderaan ziet u de eerste reacties van passagiers die binnenlopen. De verlichte constructie laat passagiers toe om alle activiteiten op het tarmac goed te observeren in een open ruimte met plafonds tot 13 meter hoog. De Connector is bovendien georiënteerd van noord naar zuid, waardoor al het natuurlijk licht in de ruimte valt via de ramen en het dak aan de noorderkant. Deze schat aan natuurlijk licht is de belangrijkste troef van het project, maar was tijdens de ontwerpfase ook de grootste uitdaging: hoe vermijden we temperatuurwisselingen in een grote ruimte die baadt in zonlicht? Speciale verticale, beweegbare ventilatiesystemen moeten dit probleem verhelpen, en dat zonder airconditioning.

 

The sky is the limit

De passagiers binnen de Connector kunnen genieten van het zicht op alle vliegtuigen en de natuurlijke lichtinval. Om het uitzicht naar buiten en het binnenklimaat te optimaliseren heeft AGC twee types glas geleverd: een type voor de buitenbeglazing, de ander voor de afscherming binnen. Voor de buitenbeglazing kozen de ontwerpers voor Thermobel Stopray Ultra-50 op extra helder glas. Dit dubbele glas combineert veel lichtinval met een goede thermische isolatie van 1.0W/m2K. Het glas is natuurlijk ook zeer robuust: het moet tegen de luchtverplaatsingen van de vliegtuigmotoren en sterke windvlagen kunnen. De afscherming binnen het gebouw wordt ten slotte verzorgd door AGC’s Lacobel Cool White. Dit gelakte en geweekte glas bekleedt de muren en is vooral terug te vinden in de tax-freezone.

 

Duurzame technieken

De architecten hebben er niet enkel voor gekozen om het natuurlijke licht maximaal te benutten via glazen wanden: ook het dak is voorzien van zo een 1500m2 glas. Om het energieverbruik nog meer terug te schroeven is gekozen voor zuinige LED-verlichting. Verder voldoet het gebouw aan het zeer hoge thermische isolatieniveau K20. Ook het HVAC-systeem is ontworpen om zoveel mogelijk energie te recupereren: als het huidig systeem niet voldoet aan de verwachtingen is er wel ruimte voorzien om in de toekomst een nieuw geothermisch systeem in te bouwen. De kers op de duurzame taart is de grote regenput van 670.000 liter onder het gebouw: dit regenwater zal gefilterd worden en de sanitaire faciliteiten voorzien van water. De Connector is het eerste gebouw van de luchthaven dat regenwater recupereert. Ten slotte is ook de akoestische isolatie van het gebouw verzorgd. De passagiers moeten immers alle vluchtinformatie kunnen horen in de terminal.

Deel dit artikel:
Onze partners