Nieuwe hoofdzetel NMBS aan Zuidstation wordt ontwerp van OMA, Jaspers-Eyers en Assar

De nieuwe NMBS-hoofdzetel aan het Brusselse Zuidstation wordt uiteindelijk het ontwerp dat OMA, Jaspers-Eyers en Assar Architects indienden. In hun ontwerp behouden de architecten de bestaande gebouwen en voegen ze een hoogbouw toe aan de kant van de sporen. Een consortium bestaande uit de bedrijven BESIX, CFE en Immobel mag de nieuwe hoofdzetel normaal gezien bouwen.

Het winnende ontwerp behoudt de drie bestaande gebouwen, waaronder het oude postsorteercentrum, aan de Fonsnylaan en voegt er een discrete, sobere uitbreiding aan toe aan de kant van de sporen. De nieuwe hoofdzetel zal zo goed zijn voor 75.000 m² bruto-oppervlakte. De directies van de NMBS zullen samen met dochteronderneming HR Rail het nieuwe hoofdkwartier betrekken. Vandaag zitten die nog gespreid op verschillende sites rond het station.

Een consortium bestaande uit de bedrijven Besix, CFE en Immobel mag de nieuwe hoofdzetel normaal gezien bouwen. Het werd door de raad van bestuur van de NMBS aangeduid als "voorkeursbieder”. In ruil voor de bouw van de hoofdzetel, krijgen de geselecteerde bedrijven vier sites waar nu NMBS-kantoren gevestigd zijn, die ze kunnen ontwikkelen. Op die procedure kwam wel wat kritiek.

De spoormaatschappij wil ook een derde spoorgang (de bestaande middengang of M-gang) doortrekken tot aan de Fonsnylaan, waardoor naast de hoofdgang en de zuidgang een derde rechtstreeks toegang onstaat tot de perrons vanaf de Fonsnylaan. Dat maakt een vlottere doorstroming van de reizigers mogelijk.

De werkzaamheden zouden beginnen 2022 aanvangen en eind 2024 zouden de werknemers van NMBS en HR Rail, zo’n 4.000, de nieuwe hoofdzetel moeten kunnen betrekken.

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners