Nieuwe modulerende condensatieketel voor rijwoning

Een bescheiden, klassieke woning wordt voortaan verwarmd met een modulerende stookoliecondensatieketel van Buderus met een klein vermogen. Het model werkt met een nieuwe verbrandingstechniek, die zijn intrede doet op de markt van de stookolieketels.

Een paar jaar geleden stelde Cedicol een aantal nieuwe modulerende verbrandingstechnieken voor stookolie voor op een informatiesessie voor installateurs. De nieuwe technologie, gebaseerd op het principe van de injectiemotor maakt daarbij bij velen indruk.

Zo ook bij Filip Smits, verantwoordelijke voor de sector Brussel bij Senec: “Ik was onder de indruk van de verdampingsbrander met lambdasonde en ik herinner me dat we het er met de collega’s over hadden. We waren allemaal benieuwd naar de concrete toepassingen van deze nieuwe ontwikkeling”.

Intussen zijn we het stadium van R&D al voorbij. Een eerste ketel met de technologie is net op de markt. Het is de Buderus Logano Plus GB 145, waarvan de eerste exemplaren zopas in België geïnstalleerd zijn.

 

Trap niet in de val van overdimensionering

De oude ketel van de rijwoning in het Vlaams-Brabantse Beersel had zijn tijd gehad en voldeed niet meer aan de eisen van de overheid op het vlak van emissies.  Tijdens een onderhoud werd de ketel afgekeurd: hij moest vervangen worden.

Op basis van de eigenschappen van het huis (rijwoning, beperkte oppervlakte, goede isolatie, dubbele beglazing, enz.) werd berekend dat de warmtebehoefte beperkt was. Alle criteria waren aanwezig om te kiezen voor een ketel met zeer klein  vermogen.  

Smits: “De oude ketel was overgedimensioneerd. Te veel installateurs hebben de neiging om verwarmingsinstallaties te overdimensioneren. Het is niet makkelijk om klanten te doen inzien dat het productierendement van een ketel primeert op het vermogen. Gelukkig had de eigenaar van dit huurhuis wel oren naar onze tips. En ook milieuoverwegingen overtuigden hem om te kiezen voor het langetermijnrendement van deze nieuwe ketel.”

 

Technologie uit de autowereld

Buderus haalde de mosterd bij de injectiemotor uit de automobielindustrie. De klassieke verstuiver wordt vervangen door een injector. De verbrandingslucht wordt verwarmd tot een temperatuur van 320 °C. Pas daarna wordt de stookolie geïnjecteerd en met de voorverwarmde lucht vermengd in het verwarmingslichaam. Zo verkrijg je dezelfde verbranding als bij van een vergassingsbrander.

Net als bij gasketels regelt een lambdasonde het zuurstofgehalte voor een optimale verbranding. Naast een beter jaarrendement heeft deze technologie nog enkele voordelen: een groter modulatiebereik en minder uitstoot van stikstofoxide (NOx).

Het geïnstalleerde model heeft een vermogen van 14 kW en is volledig modulerend, met een bereik van 5 tot 14 kW. Het is dus bijzonder geschikt voor nieuwbouw en voor renovaties van energiezuinige woningen.  

Bij deze klant is de installatie uitgerust met een  kamerthermostaat en een buitensensor voor de klimaatregeling.

 

Technische fiche

Verwarmingsketel   
Buderus Logano Plus GB 145 de 14 kW – modulerende condensatieketel met klimaatregeling

Warmwaterboiler
ACV Smart 160 liter

Opslag stookolie
Ondergrondse tank (minder dan 5000 liter)

Installateur
Senec Brussel

Plaats
Lot (Vlaams-Brabant)


*Goed om te weten
De kwaliteit van de brandstof is van essentieel belang voor dit type ketel. Stookolie met een laag zwavelgehalte van 50 ppm of 10 ppm is noodzakelijk.  Als de opslagtank nog stookolie bevat die geleverd werd voor 01/01/2016 (stookolie van 1.000 ppm), moet die eerst zo veel mogelijk leeggemaakt of opgebruikt worden en nadien gevuld met normale of stookolie extra, voor de nieuwe ketel in gebruik wordt genomen.

**Tip van de specialist
Bij deze verwarmingsketel moet de stookolieaanvoer nauwkeurig gedoseerd  worden. Dat betekent vaak dat we de diameter van de aanvoerleiding moeten verkleinen voor de nieuwe ketel. Aangezien de bestaande leidingen een te grote diameter hadden, konden we ofwel de leidingen volledig vervangen ofwel een transfertpomp installeren. Vervangen zou duur geweest zijn als gevolg van de lange leidingen en de indeling van de ruimte. Daarom kozen we voor een transfertpomp.

Deel dit artikel:
Onze partners