Inter-Beton wil haar productiesite aan de Havenlaan in Brussel herinrichten. Twee jaar en twee wedstrijden heeft het geduurd voor het herinrichtingsplan werd toegewezen aan BC architects & studies en Jasper Poesen.
Jasper Poesen was derde laureaat van de eerste ideeënwedstrijd voor architectuurstudenten. Voor de tweede wedstrijd voor projectauteurs, ging hij een associatie aan met het Brusselse architectenbureau BC architects & studies.
Vier vraagstukken
De jury onder leiding van Kristiaan Borret, bouwmeester van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en samengesteld uit de Haven van Brussel, de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting en Inter-Beton, was gecharmeerd door hun voorstel. Wesley Degreef van BC architects & studies lichtte op woensdag 8 maart toe hoe het project tot stand kwam.
“Er waren vier vraagstukken waar we een antwoord op moesten vinden. We moesten het mobiliteitsprobleem oplossen, maar ook de geluids- en stofhinder moest aangepakt worden. Ten slotte moesten we ook een publieke functie vinden voor de site van Inter-Beton. We hebben ons team versterkt met Jasper Poesen, akoestiekspecialist Bureau De Fonseca, ingenieur voor stabiliteit Util en de Brusselse kunstenares Lotte Van Den Audenaeren.”
Mobiliteitsprobleem en stofhinder
Momenteel moeten de vrachtwagens, nadat ze op de site van Inter-Beton gereden zijn, meteen de Havenlaan weer over. Twee kleine ingrepen moeten de druk op de straat halveren. “We gaan de stockage van de zandbakken kleiner maken langs de kant van de Havenlaan, zodat er een grotere zone gecreëerd wordt om te circuleren en te parkeren”, aldus Degreef. “Ten tweede laten we de grote toren van Inter-Beton fungeren als rondpunt. De circulatie gebeurt zo volledig op eigen terrein.”
De stofhinder werd veroorzaakt door wind die over de zandbakken waaide en stof meenam. Ook daar heeft het project een oplossing voor. Door de muren te verhogen en te dekken met een deksteen, wordt de wind teruggeslagen. Zo blijft het stof in de grindbak.
Geluidshinder en publieke functie
Om de geluidshinder tegen te gaan, wordt het afgeschermd. “Het geluid kan niet geabsorbeerd worden. Om het af te schermen wordt er een luifel over geplaatst. De meeste overlast wordt veroorzaakt door het laden en het spoelen van de vrachtwagens. Door een dak wordt dat afgeschermd.” Dat dak beschouwt BC architects & studies als een kast waar je functies in kan steken. “Vanachter zitten de kantoren van Inter-Beton. De plaats in de kop van het gebouw kan een publieke functie dragen.”
De kantoren komen zo hoger te liggen en krijgen zicht op de werking van Inter-Beton. “Je krijgt ook onwaarschijnlijke zichten over het kanaal heen”, zegt Degreef. “Een trap stijgt in het gebouw en daar kan een publieke functie komen. Het hele gebouw wordt een publiek baken, een landmark. Het gebouw is het teken dat vanaf daar de haven begint.”