NorthCity: nieuwe kmo-ruimten in Haren van Una|a

Zopas is het bedrijfsgedeelte van het gemengde project NorthCity, waar wonen en werken samenkomen, feestelijk ingehuldigd. Het Brussels Gewest is hiermee een fonkelnieuw kmo-park voor ambachtelijke en productieactiviteiten rijker. 24 kmo-units werden verkocht door Futurn, de overige 20 ateliers worden verhuurd door citydev.brussels. Een succesverhaal van publiek-private samenwerking waarin circulair bouwen centraal stond. Het ontwerp komt van de tekentafel van Una|a

Wonen en werken in OGSO

Het initiatief voor NorthCity kwam van privépromotor Futurn. Die wilde de vroegere vestiging van Prémaman in Haren, een site van 2,55 hectare met oude opslagplaatsen, nieuw leven inblazen.

Op het gewestelijk bestemmingsplan is de site ingekleurd als ondernemingsgebied in een stedelijke omgeving (OGSO). Ze was dus perfect geschikt voor een gemengd project waar woningen en bedrijfsactiviteiten gecombineerd worden. Futurn klopte aan bij citydev.brussels en Inclusio om samen in zee te gaan. Die waren al snel enthousiast en de drie partners gaven in september 2020 het startschot voor de werf.

De bouwwerken verliepen vlekkeloos en het bedrijvenpark kan vanaf vandaag officieel in gebruik genomen worden. Het woongedeelte zal tegen het einde van het jaar klaar zijn. Daar komen 123 woningen die eigendom blijven van Inclusio en via sociale verhuurkantoren (SVK’s) zullen worden verhuurd.
 

Keuze op maat

Het bedrijfsgedeelte van NorthCity omvat een kmo-park met 44 ateliers: 24 units werden door Futurn verkocht, de overige 20 ateliers en 1.000 m² kantoorruimte blijven eigendom van citydev.brussels die ze onder haar voorwaarden verhuurt.

Er zijn kleinere en grotere ateliers. Dat maakt NorthCity geschikt voor zowel ambachtelijke activiteiten als productieactiviteiten. De ruimten zijn bovendien moduleerbaar op maat van de bedrijven.

De ateliers kennen alvast een groot commercieel succes. Alle units van Futurn waren razendsnel verkocht en ook citydev.brussels kreeg al verschillende aanvragen binnen van geïnteresseerde huurders. De troeven zijn dan ook niet min.
 

Duurzame en doordachte architectuur

Belangrijk voor de drie partners was dat de gebouwen van het grote verlaten industriecomplex niet volledig tegen de vlakte zouden gaan, maar zouden worden geüpcycled. Architectenbureau Urban Nation Architects & Associates bedacht een project waarin een groot deel van de gebouwen kon worden behouden en gerenoveerd, aangevuld met nieuwbouw.

Het resultaat mag er zijn: de oude gebouwen werden onherkenbaar omgebouwd tot kwalitatieve cascoruimten met een sterke uitstraling en de nieuwe gebouwen met grote raampartijen geven een moderne toets aan het geheel.

De architecten slaagden erin om, ondanks de beperkte grondoppervlakte, een hoge dichtheidsgraad te bekomen door sommige units boven elkaar te bouwen. Dat zorgt niet alleen voor meer inbreiding, maar ook voor meer lichtinval in de ruimten.

Op vraag van citydev.brussels werd het programma tijdens de bouwwerken aangepast om zonnepanelen te plaatsen. Dat ligt in lijn met de ambitieuze doelstellingen van de overheidsinstelling op vlak van duurzaamheid. Zo heeft citydev.brussels zich in haar beheersovereenkomst ertoe verbonden tegen 2026 minstens 75 % van de gebouwen waarvan ze eigenaar is, uit te rusten met fotovoltaïsche panelen. Futurn en Inclusio sloten zich hier meteen bij aan.
 

Strategische ligging

De site langs de Middelweg – die de Haachtsesteenweg met het station van Haren verbindt – is bijzonder goed gelegen op wandelafstand van twee NMBS-stations en vlak bij de luchthaven en belangrijke verkeersassen.

De grond is ook aan drie kanten omgeven door jonge activiteitensites, waaronder de Noendelle-site van citydev.brussels. Tijdens de werken werd een verbindingsweg aangelegd tussen NorthCity en Noendelle. Die zal de interactie tussen beide sites bevorderen. Bovendien hebben de bedrijven van Noendelle hiermee nu een rechtstreekse doorsteek naar het station van Haren.

NorthCity is dus niet alleen gemakkelijk toegankelijk voor kmo’s, klanten en leveranciers, maar biedt de kmo’s ook veel mogelijkheden om synergieën met andere bedrijven tot stand te brengen.

“We zoeken een ideale mix tussen intensief ruimtegebruik (meerdere lagen), duurzame herontwikkeling (met hergebruik van bestaande structuren) en een aantrekkelijke vormgeving en architectuur”, aldus Frederik Baert, managing partner van Futurn. “En dat alles in een economisch betaalbare en maatschappelijk gedragen context. Binnen dit project slaagden we erin om al deze ambities waar te maken.”

Bron: Citydev Brussels
Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners