Het bureau OMA (Office for Metropolitan Architecture) uit New York heeft de renovatie van de flagshipstore van Tiffany & Co in Manhattan afgerond en een glazen uitbreiding van drie verdiepingen toegevoegd aan de historische juwelierszaak. OMA heeft het gebouw, dat tien kalkstenen verdiepingen telt, gerenoveerd en uitgebreid. Sinds 1940 doet het gebouw dienst als warenhuis van Tiffany & Co. Het is de eerste grootschalige renovatie sinds de oorspronkelijke opening.
De studio voegde op het dak een glazen constructie van drie verdiepingen toe voor galeries en evenementen. De toevoeging werd ontworpen om de programmering uit te breiden en een 'evoluerende merkidentiteit' uit te dragen, aldus OMA. De uitbreiding bestaat uit twee gestapelde glazen volumes. Het onderste volume is verdeeld over twee verdiepingen en bevindt zich net achter de dakrand om een klein terras te creëren. Het bovenste volume, dat ook de 'juwelendoos' genoemd wordt, steekt aan drie zijden over het onderste volume heen.
Het uitkragende volume kreeg een bekleding van glazen golfplaten. Om ze te vormen werden ze op voorhand over een mal gedrapeerd, ook wel 'slumping' genoemd. Deze geblazen glaspanelen geven een groot contrast met de enkele beglazing eronder, om hun 'twee verschillende kwaliteiten en verschillende voordelen' te benadrukken.
temperen wolkenkrabbers
SOM koos voor het gebogen glas omdat het structureel gunstig is, minder verticale ondersteuning vereist en een subtiel spiegelende afwerking heeft. Volgens OMA-partner Shohei Shigematsu moest de toevoeging het erfgoed van Tiffany & Co respecteren en tegelijkertijd het effect van de omliggende wolkenkrabbers temperen.
"De rijke verticale ervaring wordt verankerd door een nieuwe ontmoetingsruimte die de dynamiek van het maaiveld weerspiegelt en die zich terugtrekt van de rand van het gebouw om een omhullend terras te creëren. Een extra volume zweeft boven de evenementenruimte, gehuld in een glazen gordijn. Het voegt een zachte toets toe aan de harde gordijngevels van de naburige torens. Het resultaat is een doorschijnende vitrine die de nieuwe activiteiten van de flagshipstore signaleert, een eigentijdse boekensteun voor het historische gebouw en de symbolische lancering van een vernieuwd merk.", aldus Shigematsu.
kalkstenen gevel
De toevoeging dient als evenementenruimte, en kan 's nachts verlicht worden waardoor er een lantaarneffect ontstaat door de transparante gevel aan de bovenkant. Deze is gemaakt met een combinatie van gebogen en vlak glas om een complex oppervlak te creëren. Bij de renovatie van de bestaande structuur liet OMA de buitenkant van het gebouw grotendeels ongewijzigd, om de historische gevel uit kalkstenen te behouden. Enkel de liftkernen werden verplaatst.
De Amerikaanse architect Peter Marino, die heeft meegewerkt aan luxewinkels zoals de Louis Vuitton flagshipstore in Osaka, mocht het interieur van het gebouw voor zijn rekening nemen. Hij maakte gebruik van het grotere vloeroppervlak dat ontstond door het verplaatsen van de kern en voegde metalen details, vloerbedekking en muurbekleding toe. OMA voegde nog een lifthal toe die de toegang tot de bovenste verdiepingen verduidelijkt.