Oog voor detail en een gevoel van rust

Beila is de naam van het nieuwe én enige boutique hotel in Bilzen. Een naam waarover niet lang werd gediscussieerd want Beila was Bilzen in het jaar 950. “Onze klant was super enthousiast over Beila. Met dat enthousiasme, de elegantie en de geschiedenis die de naam met zich meebrengt, gingen we aan de slag”, klinkt het bij Creneau International, dat het interieurontwerp voor zijn rekening nam.

Als Creneau International start met het conceptdesign van een interieurproject, is het doorgaans de interieurontwerper die start met het verzamelen van moods, het uitkiezen van materialen en het uittekenen van het interieur. Pas later in het proces verschijnt de grafisch designer op het toneel. Maar niet bij Beila. Creneau International: “Het concept design werd hier bepaald door de grafische lijnen. So first things first: het logo. We zijn vertrokken van het wapenschild van Bilzen uit 1819. We haalden onze inspiratie uit het geometrische lijnenspel en de rondingen van de boom. Ook voor de kleuren gingen we onze mosterd halen bij het wapenschild.”

Afhankelijk van de soort communicatie, kan het logo in verschillende vormen en kleuren verschijnen. Met ecoline werd geëxperimenteerd om gradiënten en ‘vlekken’ te creëren. Dit komt dan weer terug in de huisstijl op onder andere de naamkaartjes, menukaart en briefpapier. Maar het kan nog veel verder gaan zoals bijvoorbeeld de schorten van het horeca-personeel.

Interieur

Tijdens een brainstorm met de klant, kwamen een aantal kernwoorden naar voren: eerlijk, toegankelijk, details, nieuw, ritmiek, rustig. Creneau International: “We kozen niet voor de meest luxueuze materialen, wel voor materialen die luxe uitstralen. We kozen voor industriële materialen, maar gebruikten deze op een andere manier. Zo gebruiken we bijvoorbeeld geoxideerd koper voor de omkasting van de toog en de afwerking van de lampenkapjes. Geoxideerd koper wordt niet aanschouwd als een luxueus materiaal maar heeft wel die uitstraling. Plus we halen een materiaal dat eerder buiten wordt gebruikt naar het interieur van een boutique hotel.”

Kleur

Voor de kleur grijpt het bureau terug naar de grafische lijnen die werden uitgetekend in het conceptdesign. De kleuren die hier vastgelegd werden, zijn ook de kleuren die worden doorgetrokken in het interieur. Mensen met een oog voor detail kunnen hun ogen uitkijken in Beila. Wie goed oplet, ziet de vormen van het logo terug in de armatuur van de muurlampen, in de kromming van de tafels en als je eronder kijkt ook in de vloer.

Rust en ritmiek

Geen kakafonie in Beila. Wel ruimtes waar je tot rust kan komen met een goed glas wijn. “We kozen voor ritmiek om Beila dit kalme karakter te geven. Ritmiek zie je terug in de materialen, vormen, kleuren en patronen. Zo heb je bijvoorbeeld het houten lattenwerk dat je op veel plaatsen ziet terugkomen: op de muur achter de bar, twee zitbanken maar ook in de lobby en in de hotelkamers.  En waar hadden we die ritmiek nog gezien? Juist ja, in het wapenschild”, besluit Creneau International.

Deel dit artikel:
Onze partners