Vanaf 1 september zijn deelsteps verboden in Parijs. Reden: onveilig en te veel chaos op de voetpaden. Ook bij ons pleiten sommige steden en experts voor een verbod. Voor Bram Seeuws van Autodelen.net zijn dat voorbarige conclusies: “Deelsteps kunnen wel degelijk een rol spelen in de mobiliteit van de toekomst. De klassieke argumenten tegen de deelsteps zijn niet zo zwart-wit als velen denken.”
Mobiliteit is een extreem gevoelig thema. Beleidsmakers zijn allemaal pro duurzame mobiliteit, maar durven toch niet aan koning auto en zijn parkeerplaats te raken. Daarom moeten voetgangers, fietsers en steps het stellen met die anderhalve meter publieke ruimte genaamd fiets- en/of voetpad. We klagen (terecht) over de zogenaamde ‘strooisteps’, maar zijn blind voor de enorme hoeveelheid publieke ruimte die privéwagens innemen in onze steden. Wist je dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 263.000 publieke parkeerplaatsen telt voor auto’s, en 23.000 deelsteps?
Hoewel rijden op een step effectief gevaarlijker is dan fietsen, pleit ik niet voor een verbod. Het is aan beleidsmakers om de infrastructuur in de steden aan te passen aan de mobiliteit van morgen, en om samen te werken met de aanbieders van deelsteps, die zelf vragende partij zijn voor lokale regelgeving met strikte kwaliteitseisen. Bovendien evolueert de sector razendsnel, met technologie zoals automatische snelheidsbegrenzing gekoppeld aan citydashboards, AI-algoritmes die verhinderen dat gebruikers op het voetpad rijden, technologie die aangeeft wanneer twee personen op een step staan enzovoort.
Bram Seeuws is beleidsverantwoordelijke bij Autodelen.net, een vereniging voor gedeelde mobiliteit. Dit opiniestuk verscheen eerder in de krant De Morgen.