"Een werkomgeving zonder natuur heeft niet alleen een negatieve impact op de cijfers van het bedrijf, maar ook op onze gezondheid en het milieu. Ook daarom moeten bedrijven investeren in een dagelijkse dosis natuur op het werk", schrijft Bea De Beuckelaar, CEO van Retail Concepts.
Ons kantoorleven speelt zich voornamelijk af in kunstmatig verlichte en geventileerde kamers, omringd door technologie en beton. Daarenboven zit de Belg per dag gemiddeld 8,3 uur stil. Die cultuur en het afgesneden zijn van natuur heeft een aanzienlijke impact op onze gezondheid en ons welzijn. Het is de hoogste tijd om die impact ernstig te nemen.
Het is algemeen bekend dat de natuur een positief effect heeft op ons welzijn. Talloze studies tonen aan dat het verblijven in de natuur stress vermindert, ons geheugen verbetert en onze mentale gezondheid versterkt. Desondanks worden die effecten nog te vaak onderschat, vooral als het gaat om het werkende leven.
Lode Godderis, hoogleraar arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven en de CEO van de preventiedienst Idewe, wijst op een onderzoek dat aantoont dat het ons concentratievermogen verbetert en onze angstgevoelens, stressniveau en vermoeidheid kan verminderen als we in een natuurlijke omgeving werken of gaan wandelen in de buitenlucht tijdens de werkdag. Hij heeft het over drie mogelijkheden die bedrijven kunnen toepassen om natuur in de werkomgeving te integreren. Door groene(re) werkplekken, met moswanden, grote ramen met uitzicht op een natuurlijke buitenruimte, planten en zelfs natuurbeelden en -geluiden, wordt de natuur naar binnen gehaald.
Beweging in de natuur (‘green exercise’) is een tweede beproefde methode. Bedrijven kunnen beweging en natuur integreren in de werkdag door in te zetten op woon-werkverkeer met de fiets, wandelingen met collega’s tijdens middagpauzes of zelfs wandelend vergaderen met een beperkte groep. Vooraf geplande wandelroutes en tijdsindicaties maken activiteiten makkelijker integreerbaar in de werkroutine.
Deconnecteren in en met de natuur verbetert ons mentale welzijn. Bedrijven kunnen hierin een actieve rol spelen door werknemers bewust te maken van de natuur om hen heen, zoals frisse lucht, water, gras, bloemen, planten en vogelgezang. Samen buiten lunchen of vergaderen is een eenvoudige manier om een dagelijkse dosis natuur toe te voegen aan de werkdag.
Gen Z
We moeten ons ervan bewust worden dat een werkomgeving zonder natuur niet alleen een negatieve impact heeft op de cijfers, maar ook op onze gezondheid en het milieu. Het is belangrijk ons af te vragen of we die prijs willen betalen, voor onszelf en voor toekomstige generaties.
Tegen 2029 zal 72 procent van onze globale arbeidsmarkt bestaan uit millennials en gen Z'ers, die almaar meer belang hechten aan mentaal welzijn en werkgeluk. Die generaties zijn op zoek naar werkplekken die bijdragen aan hun welzijn en dat van de planeet.
Als we naar de cijfers van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) kijken, wordt duidelijk dat de langdurige arbeidsongeschiktheid als gevolg van burn-out en depressie aanzienlijk is gestegen. In de afgelopen vijf jaar met liefst 46 procent. In 2020 werd meer dan 1,6 miljard euro uitgegeven aan uitkeringen voor langdurige arbeidsongeschiktheid veroorzaakt door depressie of burn-out, wat neerkomt op een stijging van meer dan 47 procent sinds 2016.
We kunnen, als we geen actie ondernemen, alleen maar verwachten dat die cijfers nog toenemen naarmate meer gen Z'ers de arbeidsmarkt betreden. Die actie overleg je volgens professor Godderis het beste met hen, om de slaagkansen, de impact en de draagkracht te verhogen.
Ruimte
De aangetoonde voordelen van het opnemen van natuur in de werkomgeving - voor de gezondheid van de werknemers, het bedrijf en onze economie - liggen voor bedrijfsleiders binnen bereik. Samen met verschillende gezondheids- en milieuorganisaties roepen we daarom in een gezamenlijk manifest op de natuur te integreren in de dagelijkse werkroutine.
In 2021 introduceerden we bij A.S.Adventure voor onze werknemers de verHOFdag, een extra vrije dag waarin we personeelsleden aanmoedigen te bewegen en de natuur in te trekken. Want natuur zorgt niet alleen voor gelukkigere, innovatievere en productievere medewerkers, ze draagt ook bij aan een duurzame en gezonde samenleving. Natuur incorporeren is een van de beste en goedkoopste investeringen die we als bedrijven kunnen doen. Daarom een oproep aan alle Belgische werkgevers: geef je werknemers de ruimte om hun dagelijkse dosis natuur te claimen.
Bea De Beuckelaer is de CEO van Retail Concepts, de holding boven onder meer de outdoorketen A.S.Adventure en het modemerk Juttu. Dit opiniestuk verscheen eerder in de krant De Tijd.