Doorzoek volledige site
13 september 2018 | FILIP CANFYN

Steen & Been: Water met een smaakje

Illustratie | Pixabay

Onze huiscolumnist Filip Canfyn legt een vloeiend verband tussen een nieuwe sodahype en aloude truken van de vastgoedfoor.

De nieuwe kampioen in de frisdrankbranche noem ik gemakshalve ‘water met een smaakje’ omdat ik niet goed weet hoe ik water met een smaakje anders zou noemen. Het concept werkt fantastisch: een eerder saai basic product, water dus, wordt gepimpt met een al dan niet natuurlijk maar verleidelijk klinkend toemaatje en die mix wordt vervolgens met hiephiephoera-branding in de markt gezet. Kassa blijkbaar.
 

"Neem nu dat hamsterwonen, prettige titel voor het huren met koopoptie van woonunits voor jonge gezinnen en ééninkomenhuishoudens. Die hebben uiteraard moeite om het nodige startkapitaal bijeen te sparen, dus laat de promotor hen die centen bijeen huren. Bingo."


In de residentiële vastgoedsector kennen ze al langer die noem-het-anders-want-dat-verkoopt-taktiek. Na de serviceflats, zorgwoningen en studentenstudio’s, telkens synoniemen voor petieterige flats met een belachelijk hoge vierkantemeterprijs, wordt dezelfde lading nog eens onder een andere vlag verpatst. 
Neem nu dat hamsterwonen, prettige titel voor het huren met koopoptie van woonunits voor jonge gezinnen en ééninkomenhuishoudens. Die hebben uiteraard moeite om het nodige startkapitaal bijeen te sparen, dus laat de promotor hen die centen bijeen huren. Bingo.

Of neem die verse appartementen voor pas afgestudeerden en zogenaamde young professionals. Wegens heimwee naar hun kot en wegens geldgebrek voor iets groters of beters lijken ze de geknipte klanten voor een eigen flat, met gemeenschappelijke tuin, wasmachine en feestruimte. En natuurlijk met een eigen parkeerplek want dat cohousinggedoe moet niet te ver gaan. Bingo.

Ik kijk niet uit naar de volgende varianten op hetzelfde thema: die hele poespas blijft toch maar water met een smaakje. En dan moeten ze het wàrm water nog uitvinden.