Opnieuw naar kantoor met respect voor social distancing

Dankzij de coronacrisis moeten we noodgedwongen anderhalve meter afstand van elkaar houden. Op kantoor is dat niet anders. Werkgevers moeten behoorlijk wat inventiviteit en creativiteit aan de dag leggen om die veilige afstand te kunnen garanderen. Dat is echter niet altijd gemakkelijk. Om werkgevers een handje te helpen, stelde kantoormeubelenleverancier Pami een checklist samen met daarin zes stappen om een kantoor in te richten met respect voor social distancing.

1. Snelle scan

Maak een bondige analyse van de huidige werkomgeving op gebied van virusveiligheid en brengen op die manier de verbeteringsmogelijkheden in kaart. Meestal zijn kleine ingrepen die weinig tot niets kosten al voldoende om het verschil te maken. De werkgever kan deze analyse in z’n eentje maken, maar kan zich eveneens laten begeleiden door gespecialiseerde Workspace Designers van Pami.

2. Eenvoudige en duidelijke werkafspraken

Het is erg belangrijk dat het personeel weet wat er van hen verwacht wordt. Maak daarom eenvoudige maar duidelijke werkafspraken en stel gedragsregels op die de veiligheid van elke collega vooropstelt. Op die manier weten de werknemers precies wat ze wel en niet mogen doen.

3. Nieuw grondplan voor werkplekken

De werkplekken op kantoor moeten op zo’n manier geschikt worden dat er een veilige afstand zit tussen iedere werkplek en elke medewerker. Een duidelijke bewegwijzering in het kantoorgebouw is eveneens nodig om de personeelsstromen veilig doorheen het gebouw te loodsen. 

4. Aangepaste werkplek

Pas de werkplek van elke medewerker aan volgens de richtlijnen en voorschriften rond social distancing. Op die manier zal elke medewerker zich veilig voelen op kantoor en binnen dit beschermend kader zijn werk veilig én goed kunnen doen.

5. Duid een facility manager aan

Stel een personeelslid dat voeling heeft met Human Resources, preventie en hygiënevoorschriften aan als facility manager. Deze persoon moet de toepassing van de nieuwe richtlijnen, regels en voorschriften van dichtbij opvolgen en zorg dragen voor een optimaal functionerende facilitaire omgeving met veilige voorzieningen. Daarnaast dient de facility manager de werkgever steeds te adviseren over de maatregelen die de overheid neemt.

6. Communiceer over eigen inspanningen

Voor de veiligheid van een bedrijf en zijn partners is het belangrijk om de buitenwereld op de hoogte te stellen van de inspanningen die het reeds leverde om de veiligheid van zijn werknemers te garanderen. Giet de genomen maatregelen daarom in de juiste communicatievorm en communiceer met klanten, leveranciers en andere stakeholders over de maatregelen die genomen werden om virusveilig te kunnen werken. 

Deel dit artikel:
Onze partners