De voormalige Citroën-garage aan het IJzerplein wordt het nieuwe cultureel centrum KANAL. De transformatie van de site door de architecten van Atelier Kanal vertrekt vanuit het idee van “een podium voor Brussel” door ruimte te maken voor creatie en productie. Een site open naar de stad en de wijken, een plek van onthaal, ontmoeting, emancipatie, vorming en kennis voor zoveel mogelijk mensen. In tegenstelling tot vele andere musea wil KANAL geen traditionele museumshop. Het wil met de ‘Culture Market’ een conceptstore integreren en is daarvoor op zoek naar een team voor het ontwerp en uitvoering van de interieurinrichting.
De Culture Market van KANAL bevindt zich in de middenbeuk van het gebouw, tussen de showroom en de vroegere ateliers, en zal de publieke ruimte mee kleur en animo geven. In de Culture Market kan de bezoeker een unieke selectie design- en andere producten ontdekken, gelinkt aan het tentoonstellingsaanbod van KANAL en hedendaagse kunst en creatie in het algemeen. Affiches en kunstboeken, creaties van Brusselse (opkomende) ontwerpers, design gadgets, papierwaren, cadeau-ideeën… allemaal in lijn met het DNA van het nieuwe museum.
De oppervlakte van de conceptstore telt 126 m² netto voor shop en stock. De opdracht voor de conceptstore betreft de binneninrichting, meer specifiek :
Gezien de specifieke aard van de opdracht is de opdrachtgever op zoek naar een multidisciplinair team dat zowel kan ontwerpen als uitvoeren. Dit is de kans om samen te werken met je favoriete ontwerpers en/of aannemers!
Een bijzondere doelstelling van KANAL is om een echte inclusieve organisatie te worden, en een spiegel van Brussel, met een personeelsbestand en publiek dat even divers is als de betrokken gemeenschappen. Daarom worden kandidaturen die deze waarden onderschrijven aangemoedigd.
Alle andere nuttige of als relevant geachte competenties voor deze opdracht zijn welkom onder de verantwoordelijkheid van de hoofdinschrijver.
1. Kwaliteit van het project ten aanzien van de verwachtingen van de opdrachtgever (70%):
2. Organisatorische kwaliteit (30%)
€ 120.000 excl. BTW – werken en ereloon inbegrepen
Een vergoeding van € 3.000 wordt toegekend aan elk team dat een regelmatige offerte heeft ingediend, maar niet is gekozen als laureaat. De wedstrijdofferte bestaat uit een intentienota van 6 A3 pagina’s.
Als u interesse heeft voor deze opdracht, stuur dan ten laatste op 30.10.2024, om 14u (middag) een e-mail naar bouwmeester maître architecte via appel-oproep@bma.brussels. Daarin geeft u blijk van uw interesse, motivering en ervaring, en vermeldt u uw contactgegevens en/of die van het beoogde team. De ingediende dossiers omvatten maximaal 4 bladzijden A4 recto (inclusief beeldmateriaal), zijn opgesteld in het Frans of in het Nederlands en moeten bestaan uit:
Een schets of intentienota is voor deze eerste selectiefase niet vereist. Meer informatie vind je op de website van de Brusselse Bouwmeester.