Ruimte wordt steeds schaarser. Vandaar dat het voor bedrijven steeds moeilijker wordt om uit te breiden, maar uitwijken naar een andere locatie is niet altijd de meest geschikte oplossing. Daarom kan
optoppen een mooi alternatief vormen: een uitbreiding in de hoogte in plaats van in de breedte.
Mathieu Gijbels nv heeft al enkele mooie realisaties op haar conto staan en geeft tekst en uitleg.
In de hoogte, niet in de breedteOptoppen is een vrij nieuwe vakterm, die refereert naar het toevoegen van één of meerdere bouwlagen bovenop een bestaand gebouw. Met andere woorden: een ‘uitbreiding in de hoogte’, al dan niet gesteund op nieuwe funderingen. Dat laatste is niet onbelangrijk, want niet elke structuur laat het toe om een extra bouwlaag toe te voegen. Zoniet, wordt een volledig nieuwe structuur rondom de bestaande opgetrokken.
“Uiteraard beschikken we bij Mathieu Gijbels over een eigen studiedienst om dergelijke vraagstukken te onderzoeken,” zegt Joël Melaerts van Gijbels in zijn
renovatieblog.
“Daarnaast verlenen we de bedrijven advies over de impact van de werken op de bedrijfsactiviteiten. Bij het koppelen van de nieuwe constructie op de bestaande moeten er immers openingen gemaakt worden in het dak en/of de tussenvloeren en daarbij kunnen we het niet altijd droog houden. Als dat nodig blijkt, helpen wij de bouwheer met het creëren van een tijdelijke werkplek tot het opgetopte gebouw water- en winddicht is.”
Optoppen: voor en na
Esthetiek en duurzaamheidHoewel het niet altijd noodzakelijk is een nieuwe gevel te plaatsen, kiezen de meeste bedrijven toch voor een 'make-over' samen met de uitbreiding. Zo krijgen ze in één klap extra bedrijfsruimte en een frisse uitstraling.
Bovendien is optoppen op verschillende vlakken een duurzame ingreep. Om te beginnen wordt zo op een efficiënte manier ruimte gecreëerd op het terrein. Daarbij kunnen veelal de bestaande structuren behouden blijven, wat een fikse besparing op de hoeveelheid bouwmaterialen betekent. Een opgetopt gebouw is ook veel compacter dan een gebouw dat dezelfde oppervlakte op één bouwlaag beslaat. En hoe compacter het gebouw, hoe minder warmte er via de gebouwschil verloren gaat en hoe minder energieverbruik.
“Zeker in de retailsector zijn uitgestrekte winkels en showrooms met één bouwlaag nog zeer gebruikelijk. Er is dus nog een groot potentieel voor optoppen,” besluit Joël Melaerts.
Renovatieblog nv Mathieu GijbelsDit artikel is gebaseerd op de renovatieblog van Mathieu Gijbels. In deze blog deelt commercieel directeur Joël Melaerts zijn ervaring op het vlak van de renovatie van de bedrijfsgebouwen. Om zijn blog te volgen, klik
hier.