Op 23 februari lanceerde de Vlaamse Raad van de Orde van Architecten een grootschalige campagne om bouwheren er toe aan te zetten doelbewust te kiezen voor een architect. Een betrouwbare architect verleent neutraal advies van bij het prille begin. Hij helpt je de beste prijs-kwaliteitverhouding te verkrijgen en het terugverdieneffect is groot.
Op MNM en Studio Brussel kan je spots horen die je op een originele manier aanzetten om vakkundig samen te werken met een architect. Ervaringsdeskundigen doen hun verhaal en sporen aan om het anders aan te pakken. 20 nuttige tips begeleiden iedereen met bouw- of verbouwplannen.
De campagne krijgt publiciteit met een website www.kieseenarchitect.be , animatiefilmpjes en folders. Op de Facebookpagina kan je deelnemen aan de housiewedstrijd. De housie, een selfie met je woning in aan- of verbouwing, met de meeste likes wint een citytrip.
“De campagne kadert in een langetermijnaanpak. We willen de meerwaarde om in zee te gaan met een architect benadrukken,” aldus Marnik Dehaen, voorzitter van de Vlaamse Raad. “Architecten zijn creatieve allrounders die van meet af aan een meerwaarde betekenen. Via ons netwerk en de architecten willen we de bouwheren informeren en motiveren om doelbewust te kiezen om betrouwbaar te bouwen door van meet af aan een architect in te schakelen. Wie bouwplannen heeft, staat er niet steeds bij stil dat een architect het potentieel van de bouwgrond kan nakijken en ook kan helpen bij de budgetinschatting,” verklaart hij nader.
Batibouw en bis 2015 zijn de twee ankerpunten voor de campagne. Beide vakbeurzen trekken ruim 380.000 bezoekers. Tussendoor zullen tal van evenementen zoals het alombekende ‘Mijn Huis Mijn Architect’ deze boodschap kracht bij zetten. ‘Betrouwbaar bouwen doe je met een architect’ werd vertaald in een handig zakboekje met tips. Onder begeleiding van de Blauwe Peer werd de boodschap omgetoverd naar de sfeer van een kort hoorspel. Hubert Damen en Mies Meulders verleenden de hun heldere stemmen.