Met het nieuwe project ‘Parking Keerdok’ verwelkomt Mechelen een architecturale blikvanger en een opvallende nieuwe landmark voor de stad, maar vooral ook een multifunctioneel project dat de toon zet inzake duurzame, stedelijke mobiliteit van de toekomst. De realisatie van Parking Keerdok naar een ontwerp van POLO Architecture luidt de start in van een grootschalige transformatie van de omgeving rond het Keerdok tot een bruisende, nieuwe stadswijk. Gebouwd voor de toekomst en een voorbeeld van duurzame stadsontwikkeling op Europees niveau.
Parking Keerdok, een ontwerp van POLO Architects, is een architecturaal hoogstandje en een belangrijke nieuwe landmark voor de stad Mechelen. Op en top duurzaam, want het gebouw is zo ontworpen dat het in de toekomst vlot kan omschakelen naar meer of net minder parkeren, en speelt zo in op evoluties in de mobiliteit, zoals autodelen. De verdiepingen van Parking Keerdok kunnen zonder grote verbouwingen van functie wijzigen door er eenvoudig werk- en/of woonunits tussen te schuiven.
De bouw van Parking Keerdok, met de kenmerkende betonnen kruisen, was minutieus werk, vertelt Bart Langens, CEO van ontwikkelaar Mont-Real: “Het gevelraster oogt niet enkel mooi, maar draagt het volledige gebouw, en dat is baanbrekend. We hebben de verdiepingen hoger gemaakt zodat er in de toekomst tussen elk bestaand verdiep een extra verdiep kan worden geschoven. Het parkeergebouw is één grote, kolomvrije overspanning - handig voor zelfrijdende auto’s - en kan daardoor gemakkelijk herbestemd worden voor scholen, kantoren of appartementen.”
De kantoren op de twee bovenste lagen van Parking Keerdok zijn opgevat als invullingen van twee ‘gewone’ parkeerlagen. “Ze zijn een box-in-box, geïsoleerde volumes in hout en glas die binnen het grotere casco zijn opgesteld”, vult Bart Langens aan.
100% hernieuwbare energie
Parking Keerdok is uitgerust met een zonnepanelendak met een vermogen van ongeveer 170 kWp, genoeg om zichzelf volledig te voorzien van hernieuwbare energie.
Ruim de helft van de elektriciteitsproductie stroomt naar de laadinfrastructuur. De rest naar de kantoren en de supermarkt in het gebouw. Die zijn niet aangesloten op het gasnet, maar halen de warmte uit de bodem, met geothermie. Met de steun van Europa (ACCESS, NoordzeeRegio-programma) moet Keerdok een toonbeeld van laadinfrastructuur en energiemanagement worden op Europees niveau.
Multifunctioneel
Naast een 500-tal parkeerplaatsen en oplaadpunten voor elektrische auto’s, huisvest Parking Keerdok ook een ruime, overdekte fietsenstalling met oplaadpunten voor elektrische fietsen, een buurtsupermarkt en kantoren. Op het dak vind je een stadsterras met bomen en een prachtig uitzicht op Mechelen. Twee verdiepingen lager is er ook een evenementenplein voor publieke activiteiten.
Slimme mobiliteitshub
Parking Keerdok vormt samen met zijn omgeving een slimme mobiliteitshub, waar bewoners en bezoekers 24/7 terechtkunnen. Bovendien wordt de parking dé hotspot voor elektrisch laden en autodelen. Maar het accent ligt vooral op verplaatsingen te voet, per fiets of bus. De publieke ruimte rond het parkeergebouw is volledig verkeersvrij. Je kan er vlot op een fiets of deelfiets van Blue-bike overstappen. En in de lockers van de parking laad je je fietsbatterij op met stroom van de zonnepanelen op het dak. Vanuit het parkeergebouw fiets of wandel je via de nieuwe fiets- en voetgangersbrug snel en veilig naar het 750 meter verder gelegen historische stadscentrum van Mechelen.
Masterplan
Parking Keerdok is het eerste project dat wordt opgeleverd binnen het masterplan Keerdok. De komende jaren evolueert deze plek naar een nieuwe, duurzame stadswijk met zowat 550 woningen, een levendig centraal ontmoetingsplein met horeca, vernieuwde kades en een stadspark inclusief minibos.