Passieve school De Zeppelin voor bijzonder lager onderwijs in Assenede

Architectenbureau De Bouwerij is in samenwerking met stedenbouwkundig en architectuurbureau AUPA laureaat voor het ontwerpen van 3 passieve scholen in het kader van het project Scholen van Morgen. Een daarvan is de Zeppelin, een passiefschool voor jongvolwassenen in Assenede. De oplevering is gepland in juni 2015.

Architectenbureau De Bouwerij is in samenwerking met stedenbouwkundig en architectuurbureau AUPA laureaat voor het ontwerpen van 3 passieve scholen in het kader van het project Scholen van Morgen. Een daarvan is de Zeppelin, een passiefschool voor jongvolwassenen in Assenede. De oplevering is gepland in juni 2015.

 



Twee afzonderlijke volumes worden aan de straatzijde visueel samengehouden door een ommuring die zich verder zet als een sokkel in baksteen van twee gebouwen: de schoolsite als samengehouden cluster met een tussenruimte als centrale toegang. Het deel boven de 'sokkel' wordt opgevat als een 'dakvolume' door de gevels uit te voeren in gevelpannen. Aan de zijde van de dreef opent de cluster zich naar het landschap en worden de twee gebouwen als meer afzonderlijk ervaren. Zo verkrijgt de schoolsite een meervoudige identiteit.


 



Verhoogde en overdekte passage

De twee afzonderlijke volumes worden verbonden door een betonnen luifel met een passerel, wat een verhoogde en een overdekte passage mogelijk maakt. Eén volume bevat de sporthal, refter, een knutsellokaal en de bijhorende functies. Het andere volume bevat op het gelijkvloers de ondersteunende administratieve functies, zoals onder meer de leraarskamer. Daarboven zijn alle klaslokalen op twee verdiepingen voorzien die uitsteken ten opzichte van het gelijkvloers en zo een overdekte ruimte vormen. Er zijn twee overdekte toegangen tot de klaslokalen, wat variatie in gebruik toelaat.


 



Onderscheid op basis van akoestische vereisten

Door het concept van twee aparte volumes, waarbij de sporthal en de refter in een afzonderlijk herkenbaar volume ondergebracht zijn, is het bovendien eenvoudig het gebruik door derden te organiseren in verband met de afsluitbaarheid en de toegankelijkheid. Ook werd er bij de bepaling van de twee volumes een onderscheid gemaakt tussen akoestisch harde (sport, refter, muziek) en zachte functies (klaslokalen, administratie, leraarskamer). Door deze in aparte volumes onder te brengen wordt mogelijke akoestische hinder tussen de functies vermeden. Om de akoestiek te verbeteren werden tevens baffles van Rockfon gebruikt.


 


Beelden: Architectenbureau De Bouwerij

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners