De kanaalkom in Hasselt ondergaat een ware metamorfose. Binnenkort zal Blauwe Boulevard een nieuw stadsdeel vormen dat snel aansluit naar de binnenstad. Bij dat megastadsontwikkelingsproject hoort een aangepast mobiliteitsplan. De nieuwe ondergrondse parking met dezelfde naam maakt daar deel van uit. Aangezien die een hoog gebruiksintensiteit heeft, werd voor een beproefde Sto-systeemoplossing gekozen.
De industriesite aan de Hasseltse kanaalkom waar zich tal van verlaten fabrieken, leegstaande gebouwen en braakliggende terreinen bevonden, krijgt een waardevolle herbestemming. De stad van de smaak krijgt een nieuw kernpunt waar wonen, shoppen en horeca aan het water centraal staan. Architecten van dat megaproject op de plek van de voormalige discotheek ‘Versuz’ zijn Alfredo De Gregorio uit Hasselt en Antonio Citterio uit Milaan. De bijbehorende ondergrondse parking telt 1.800 plaatsen waar bewoners, pendelaars en bezoekers hun wagen kunnen achterlaten. De oppervlakte van ruim 60.000 m² komt ongeveer overeen met acht UEFA-voetbalvelden. Het gelijkvloerse niveau – bij speciale gelegenheden bruikbaar als polyvalente zaal – heeft een oppervlakte van 10.000 m². De niveaus -1 en -2 zijn telkens goed voor 25.000 m².
Geattesteerd en bedrijfszeker
Aangezien de parking zwaar belast wordt, was de keuze van een goed coatingsysteem primordiaal. Er werd voor een beproefde Sto-systeemoplossing gekozen. “StoFloor Traffic Rigid DV 100 is een geattesteerd en bedrijfszeker systeem. Het is een specifiek parkeersysteem, afgestemd op de specifieke belasting van autobanden. Het heeft een zeer hoge slijtweerstand, uiteraard in verhouding tot zijn laagdikte. Voorts is er een goede dekkracht met slechts 600 gr/m², zelf bij moeilijke kleuren zoals groen of oranje. Het systeem is goed weekmakerbestendig (tegen het rubber van de autobanden). In Europa wordt jaarlijks meer dat 1 miljoen m² beschermd met StoFloor Traffic Rigid DV 100”, aldus Werner Raes, key account manager coatings bij Sto nv.
De tijdelijke handelsvereniging van de firma’s Veldeman Oost, Rinaldi en Woutim kon het coaten van de parking in een drieploegensysteem – ook ’s nachts en in de weekends – op acht weken tijd klaren. Het systeem werd aangebracht als een antislip-rolcoating: een grondlaag van 400 à 500 gr/m², ingestrooid met quarz en afgewerkt met de rolcoating StoPox DV 100 in diverse kleuren, met een verbruik van ongeveer 600gr/m².
Ontzorgen
Het vloersysteem beschermt de parking op lange termijn en ontzorgt op die manier de Facility Manager. « Auto’s brengen strooizout mee in de winter. Dit zout dringt langzaam in het beton, waardoor het ijzer op lange termijn kan roesten. Met deze beproefde Sto-oplossing worden de vloeren beschermd tegen indringing van zout of olie », aldus Werner Raes. « Maar er is ook meer lichtreflectie en dus minder energieverbruik voor de verlichting. De duidelijke belijningen en de goede signalisatie zorgen dan weer voor de veiligheid van de voetgangers en andere parkinggebruikers. Een ander pluspunt is de herkenbaarheid – één kleur per verdieping – voor de parkinggebruikers. Ook de herkenbaarheid en het imago van parkingbeheerders – die vaak elk hun specifieke huisstijl