Vorige week werd de nieuwe loopbrug van de iconische Pier in Blankenberge officieel opnieuw toegankelijk gemaakt. Het is een eerste grote stap in de afronding van de restauratie van dit unieke bouwwerk door architectenbureau B-juxta. Bewoners en toeristen kunnen nu weer wandelen over de nieuwe 259 meter lange betonnen loopbrug. Ondertussen wordt de Pier verder gerestaureerd: het halfronde landhoofd in verbinding met de dijk wordt nog hersteld en de tijdelijke toegangswegen naar het hoofdgebouw en de bijbehorende damwanden worden verwijderd. Hierdoor zal het strand onder en rond de Pier binnenkort weer volledig toegankelijk worden. De werkzaamheden liggen ruim voor op schema en zullen later dit jaar zijn afgerond.
In maart 2021 startten de restauratiewerken aan de loopbrug van de Pier in Blankenberge. Door verregaande aantasting van het beton kon deze niet meer hersteld worden. Een nieuwe loopbrug was de enige oplossing. De loopbrug werd gereconstrueerd naar het oorspronkelijke ontwerp van Jules Soete uit 1933, met gebruikmaking van hedendaagse materialen en technieken. Profilering en zwart-witte kleurschakeringen werden zoveel mogelijk gerespecteerd. Vandaag is het voetpad opnieuw voorzien van zitplaatsen, net zoals tijdens het Interbellum.
Zeewaardige kistdam
De restauratie trok veel publiek naar de bouwwerf. Vanaf de zeedijk werd een metershoge, zeewaardige kistdam (een dubbele rij damwanden) gebouwd. Deze unieke constructie kon de zwaarste zeegolven weerstaan, zodat de aannemer droog en veilig kon werken. De Pier met zijn brasserie en feestzaal bleef ook tijdens de werken steeds toegankelijk: er werden immers twee tijdelijke, alternatieve betonwegen aangelegd naar het hoofdgebouw. Vanaf deze wegen konden bezoekers en omwonenden de werkzaamheden van dichtbij volgen.
Laatste fase
Hoewel voetgangers weer over de loopbrug kunnen wandelen, is de afwerking nog voor de komende maanden. Het halfronde landhoofd wordt nog hersteld en de tijdelijke toegangswegen naar het hoofdgebouw en bijbehorende damwanden worden verwijderd, zodat het strand onder en rond de Pier weer volledig toegankelijk wordt. De werkzaamheden zullen later dit jaar worden afgerond, ruim voor het verwachte einde van de restauratie in 2025.
Geschiedenis
Dit unieke bouwwerk is de enige pier aan de Belgische kust. Sinds de bouw van de eerste pier zijn er drie versies van het hoofdgebouw geweest. De eerste pier, een gietijzeren constructie uit 1893-94, werd aan het begin van WO I door de Duitsers opgeblazen. Pas in 1933 werd een nieuwe gebouwd, ditmaal van beton. De betonnen pier overleefde de Tweede Wereldoorlog, maar was niet bestand tegen het gure zeeklimaat en het zeewater, en vertoonde al snel tekenen van betonrot. Na verschillende oplappogingen werd eind jaren negentig besloten het hoofdgebouw volledig te renoveren. Deze was in 2003 klaar. Nu, 20 jaar later, is dus ook de restauratie van de 259 meter lange loopbrug zo goed als voltooid.