Plusoffice Architecs en Delva Landscape Architects winnen Middle City Passages in Toronto

Plusoffice Architects en Delva Landscape Architects winnen een grote internationale ontwerpwedstrijd uitgeschreven door Metrolinx, Het Institut pour la Ville en Mouvement en de John H. Daniels Faculteit van de Universiteit van Toronto in samenwerking met de stad Toronto. Het team ontwerpt de voetgangers- en fietsverbindingen van en naar de haltes van de geplande sneltrams.

Stedelijke passages

Toronto gaat zijn openbaarvervoer systeem uitbreiden en verbeteren. De provincie Ontario investeert 16 miljard dollar in een duurzame mobiliteitsvisie voor de grootstedelijke regio. Hiervoor werd een internationale wedstrijd uitgeschreven met als doel nieuwe lijnen van de sneltram te verbinden met de lokale voetgangersnetwerken. De Middle City Passages Toronto-wedstrijd wil de interactie tussen Light-Rail Transit (LRT) haltes en lokale voetgangersroutes onderzoeken en op punt stellen. Van het ontwerpteam wordt ook verwacht dat het de levenskwaliteit in de buurt doet stijgen.

 

Workshop

In juli 2015 reisden Plusoffice architects en Delva Landscape Architects af naar Toronto. Samen met nog vijf andere teams werden ze geselecteerd uit meer dan 50 kandidaten. Naast deelname aan verschillende workshops namen ze ook de eerste prijs mee naar huis. Met hun project On the way to Sheppard Parkway konden ze een internationale jury overtuigen. Ze verweven de nieuwe Sheppard East Light-Rail Transit met de omliggende woonwijken, woontorens en commerciële baanwinkels. Ze baseren zich op de bestaande voetpaden en fietsverbindingen.

 

Central Park

Het idee van Parkway is geënt op het ontwerp van Frederik L. Olmsteadt, die Central Park in New York ontwierp. Naar eigen zeggen combineert hun ontwerp een landschapsvisie, een sociale dynamiek en een intelligente vastgoedontwikkeling. Door kleine ingrepen met kleine budgetten in deze etnisch diverse omgeving te doen, realiseren ze een nieuw Sheppard Parkway District. Ze formuleren dit aan de hand van tien stellingen:

  • Begin met haltes in het midden van woonblokken om de buurtpassages beter te verbinden
  • Voorzie een waterplan voor infiltratie en retentie
  • Ruimte voor bomen bouwt mee aan de identiteit van de tramlijn
  • Voorzie een wijds uitzicht bij passage van de ravijnen
  • Gebruik variatie in sferen als aantrekking, beleving en ritme
  • Voeg de Light-Rail Transit (LRT) samen met een fietsplan
  • Werk samen met kleine en middelgrote ontwikkelaars/ontwikkeling
  • Start een sociaal programma om de LRT implementatie te omkaderen
  • Verhoog de duurzaamheidsagenda
  • Open ruimte en ongebruikt land in de buitenwijken kan deel uitmaken van de ontwikkeling

 

Water

Door de aanwezigheid van overstromingsgevoelig gebied voorziet het ontwerp van Plusoffice Architects en Delva Landscape architects een uitgebreid netwerk van waterverdeling. Dat gaat van opvang in regentonnen over sportvelden tot wachtbekkens. Verder komen er verschillende gemeenschappelijke tuinen.

Het winnende ontwerp zal binnenkort te zien zijn op de tentoonstelling van IVM in Parijs.

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners