PODCAST. BINST: UNTITLED | Architecturale identiteit – de zoektocht naar een authentiek DNA

Wat maakt de identiteit van een architectuurpraktijk? Is het een herkenbare stijl, een visie, of misschien de maatschappelijke rol die architecten opnemen? In de vierde aflevering van de podcastreeks BINST:UNTITLED duiken Luc Binst en Edwin Remmerie van BINST ARCHITECTS samen met kunstcurator Luk Lambrecht en architect-auteur Filip Canfyn diep in het begrip identiteit in architectuur. Ze verkennen hoe persoonlijkheid, visie en maatschappelijke context samensmelten tot een authentiek DNA, en wat dat betekent voor de hedendaagse architectuurpraktijk.

“Voor mij gaat identiteit over persoonlijkheid en niet over stijl,” zegt Luc Binst resoluut. Hij benadrukt dat architecturale identiteit niet te reduceren valt tot een esthetisch label. “Identiteit in architectuur groeit vanuit de artistieke expressie van jezelf, uit je artistieke anatomie. Het is een verlengstuk van je persoonlijkheid.”

Luk Lambrecht sluit zich hierbij aan en nuanceert het begrip identiteit: “Ik vind identiteit op zich al een raar woord. Ik zou liever spreken over visie. Identiteit heeft iets beladens, terwijl visie meer gaat over hoe je als architect denkt en werkt.” Hij stelt dat architectuur niet moet streven naar kunstzinnigheid, maar eerder naar het dienen van het welzijn. “De architectuur van BINST ARCHITECTS is geen kunstwerk op zich, maar staat in dienst van de gebruiker.”

Het DNA van BINST ARCHITECTS

Voor Luc Binst is het DNA van zijn bureau meer dan een verzameling van ontwerpen. “Het DNA zit vervat in de bouwstenen, de tools van onze praktijk, en hoe we die inzetten om onze artistieke begeestering te verankeren in elk project,” legt hij uit. Deze aanpak vertaalt zich in een breed palet van methodieken en ontwerpbenaderingen die flexibel inspelen op context, opdrachtgever en maatschappelijke tendensen.

Edwin Remmerie benadrukt dat deze diversiteit aan projecten geen verlies van identiteit betekent, maar juist een versterking ervan. “We zijn geen ‘signature architects’ die overal dezelfde stijl toepassen. Elk ontwerp is maatwerk, afgestemd op de plek, het programma en de opdrachtgever.” Hij haalt de metafoor van het ‘maatpak’ aan: “Onze architectuur is als een maatpak. Het past perfect bij de context waarin het wordt ontworpen, maar je herkent nog steeds onze handtekening.”

De maatschappelijke rol van de architect

Filip Canfyn gaat dieper in op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van architecten. “Ik vind dat architecten vandaag hun maatschappelijke rol onvoldoende opnemen,” zegt hij kritisch. “We zijn volgers geworden, geen trekkers. De architectuurdiscussie blijft te veel binnen de sector hangen, terwijl we net voorop zouden moeten lopen in belangrijke maatschappelijke debatten, zoals klimaat en ruimtelijke ordening.”

Luc Binst erkent deze uitdaging, vooral in het spanningsveld tussen artistieke vrijheid en externe invloeden. “We worden steeds meer geconfronteerd met regelgeving, administratieve druk en economische beperkingen. Dat maakt het moeilijk om die authentieke identiteit te behouden.” Toch ziet hij hierin ook een kans: “Juist binnen die beperkingen moeten we creatief blijven en onze maatschappelijke rol opnemen.”

De balans tussen vrijheid en randvoorwaarden

Edwin Remmerie bespreekt het spanningsveld tussen creatieve vrijheid en de vele randvoorwaarden waar architecten vandaag mee te maken hebben. “We zijn altijd afhankelijk van opdrachtgevers, regelgeving en budgetten. Dat beperkt soms onze artistieke vrijheid, maar het daagt ons ook uit om creatieve oplossingen te vinden binnen die grenzen.”

Luc Lambrecht merkt op dat deze beperkingen soms de identiteit van een bureau onder druk zetten. “De invloed van administraties, bouwmeesters en opdrachtgevers kan ertoe leiden dat de conceptuele zuiverheid van een ontwerp aangetast wordt. Het blijft dan een constante evenwichtsoefening tussen visie en compromis.”

Inspiratiebronnen en invloeden

Een belangrijk aspect van identiteit is volgens Luc Binst de inspiratie die architecten uit andere disciplines halen. “Ik ben altijd sterk beïnvloed geweest door kunststromingen als De Stijl en Bauhaus,” vertelt hij. “De geometrische eenvoud, de zuiverheid van vormen en het streven naar een totaalkunstwerk spreken me enorm aan. Dat zie je ook terug in onze ontwerpen.”

Edwin Remmerie ziet ook parallellen tussen architectuur en andere kunstvormen. “Architectuur is als een brug tussen verschillende disciplines. We combineren techniek, kunst, psychologie en sociologie in één medium.”

De toekomst van architecturale identiteit

De sprekers zijn het erover eens dat architecturale identiteit nooit statisch mag zijn. “Identiteit is een dynamisch gegeven,” zegt Filip Canfyn. “Het evolueert mee met de samenleving, de technologie en de mensen die eraan werken.”

Luc Binst sluit af met een blik op de toekomst: “We moeten blijven streven naar authenticiteit in onze ontwerpen. Niet om op te vallen, maar om relevant te blijven. Architectuur moet spreken, een verhaal vertellen, maar het moet vooral ook een bijdrage leveren aan de wereld waarin we leven.”

Conclusie

Architecturale identiteit is meer dan een stijl of een visuele handtekening. Het is een samenspel van visie, persoonlijkheid, maatschappelijke betrokkenheid en inspiratie. Voor BINST ARCHITECTS betekent dit een constante zoektocht naar een authentiek DNA dat zowel artistiek als maatschappelijk relevant is. Zoals Luc Binst het treffend verwoordt: “Architectuur is geen façade, het is een verlengstuk van wie je bent en waar je voor staat.”

 

Beluister hier de volledige podcast-aflevering: UNTITLED - IDENTITY IN ARCHITECTURE.

Deel dit artikel:
Onze partners