Doorzoek volledige site
28 juni 2018 | TIM JANSSENS

Modulaire uitbreiding voor indoor skipiste in Peer

De indoor skipiste van Snow Valley is een 130-tal meter verlengd, zodat het hoogste punt zich nu op 63 meter bevindt. (Beeld: Meco Metal - Altez Group)
De aannemer opteerde ervoor om het nieuwe geheel op te delen in vijf kant-en-klare modules met lengtes van 24 meter en breedtes van 30 meter. (Beeld: Meco Metal - Altez Group)
Niet alleen het gewicht van de modules, maar ook de wind was een belemmerende factor bij de delicate hijswerken, die per module drie uur in beslag namen. (Beeld: Meco Metal - Altez Group)

Niet alleen Belgische skiliefhebbers, maar ook internationale toppers vinden deze dagen meer dan ooit hun weg naar Snow Valley, het gekende wintersportparadijs in het Limburgse Peer. Sinds het begin van vorig winterseizoen is de indoor skipiste er immers 330 meter lang en 63 meter hoog, een record in de Benelux. De bouw en de plaatsing van de 650 ton zware uitbreiding, die rust op tien imposante stalen pijlers, nam slechts 34 weken in beslag.

 

Snow Valley opende de deuren in 1997 en groeide de voorbije twintig jaar uit tot een absolute referentie in het wintersportwezen. Altez Group realiseerde destijds al het eerste stuk voor de indoor skipiste, tot op een hoogte van circa 25 meter (toen nog onder de naam Lambert Geerkens). Dit voorjaar nam het ook het derde en laatste stuk voor zijn rekening, waarbij het voortbouwde op de vorige uitbreiding.  “We hebben de piste een 130-tal meter verlengd, zodat het hoogste punt zich nu op 63 meter bevindt”, vertelt Tom Corens, montageleider bij Altez Group. “Het moest zeer snel gaan. Op 21 december 2016 hebben we het contract ondertekend, in de wetenschap dat de piste op 15 augustus 2017 klaar moest zijn. In week 1 van dit jaar zijn we dan ook meteen begonnen met het tekenwerk, om het geheel amper 32 weken later op te leveren. Daartussen zaten de productie van het staal, de aanleg van de werfwegen, het vrijmaken van een achterliggend terrein voor de montage van de ruwbouwstructuren, complexe hijswerken en het afbouwen van de piste. De eigenlijke constructiewerken zijn pas gestart op 20 april.”

 

Kant-en-klare modules

Omdat de uitvoeringstermijn zo krap was, was het voor Altez Group geen sinecure om de piste zo snel en economisch mogelijk te realiseren. “We hebben ervoor geopteerd om het nieuwe geheel op te delen in vijf kant-en-klare modules met lengtes van 24 meter en breedtes van 30 meter (inclusief stalen onderconstructie, vloerelementen, wanden, dakstructuur …). Deze hebben we telkens gemonteerd op de grond, om ze nadien in één keer omhoog te hijsen met een gigantische 750-tonskraan. Eén module mocht niet meer wegen dan 130 ton, waardoor we te maken kregen met overkragingen en niet zomaar van pijler naar pijler konden monteren. Uiteindelijk konden we het gewicht van de modules beperken tot circa 125 ton. Naast het gewicht was ook de wind een belemmerende factor bij de delicate hijswerken, die per module drie uur in beslag namen. Zo mocht het op 15 meter hoogte nooit meer dan 9 meter per seconde waaien, want anders werd het te gevaarlijk. Initieel was het de bedoeling om één module per dag te hijsen en af te bouwen, maar door de forse wind heeft het anderhalve week geduurd om de volledige uitbreiding op haar plaats te krijgen.”

 

"We hebben ervoor geopteerd om het nieuwe geheel op te delen in vijf kant-en-klare modules met lengtes van 24 meter en breedtes van 30 meter"

 

Optimaal staalgebruik

De modulaire uitbreiding rust op tien gegalvaniseerde stalen pijlers (S355) met betonnen funderingszolen van 32 m³, die op hun beurt rusten op zestien schroefpalen met een diepte van 14 meter. “De pijlers zijn in zo groot mogelijke delen samengelast in ons atelier, rekening houdend met de beperkte afmetingen van het verzinkingsbad”, aldus Tom Corens. “Dankzij tal van vakwerken – zowel in de onderconstructie van de piste als in en tussen de pijlers – konden we de beoogde overspanningen zonder problemen realiseren. Via de PRS’en in de kap van de tunnel – gelaste plaatstaalprofielen met veranderlijke hoogtes – hebben we de dimensionering van het geheel voortdurend aangepast in functie van de stabiliteit en konden we het gebruik van het staal volledig optimaliseren. Om budgettaire redenen is de 742 ton zware staalstructuur overigens overgedimensioneerd, zodat er geen bijkomend schilderwerk nodig was om de vereiste brandweerstand te bereiken. Constructies als deze worden niet zo vaak geplaatst in ons land, dat mag duidelijk zijn. Bovendien dreef de timing ons tot het uiterste. Dat de bouwheer en de skiërs uitermate tevreden zijn met het resultaat, bewijst dat onze tomeloze inzet zijn vruchten heeft afgeworpen.”

GERELATEERDE DOSSIERS