Doorzoek volledige site
09 juli 2018 | NIELS ROUVROIS

Van vervallen woning tot hippe fashion boetiek

Illustratie | Tim Van de Velde / TOOP architectuur
Illustratie | Tim Van de Velde / TOOP architectuur
Illustratie | Tim Van de Velde / TOOP architectuur
Illustratie | Tim Van de Velde / TOOP architectuur
Illustratie | Tim Van de Velde / TOOP architectuur
Illustratie | Tim Van de Velde / TOOP architectuur

In Lokeren, op wandelafstand van de Markt, werd een afgetakelde woning omgetoverd tot een hip winkelpand - woonhuis inclusief - voor opdrachtgever, nieuwe eigenares en fashionista Tracey Jones. Met veel aandacht voor oud en nieuw en met de winkel als belevingsruimte indachtig nam het bureau TOOP architectuur het pand onder handen.

Om het grote potentieel van de vervallen woning tot uiting te laten komen, drong een stevige renovatie zich op. Tracey Jones zag het pand als de ideale plek voor haar nieuw woonhuis en wilde meteen ook haar droom waarmaken: het starten van een eigen fashion boetiek. TOOP architectuur, geleid door onder andere de partner van de opdrachtgever, zette zijn schouders onder het project.


Oud & nieuw

De uitdaging voor TOOP architectuur was om oud en nieuw met elkaar te verbinden. En dat met het nodige respect voor het bestaande karakter van het pand. Het architectenbureau met kantoren in Lokeren en Westouter biedt een antwoord op deze vraag door oud en nieuw naadloos met elkaar te verbinden. Er werd een hedendaagse winkelruimte ontworpen waarin de oude elementen, zoals plafonds en kolommen, drempelloos overgaan in het nieuwe gedeelte. Oude buitenmuren blijven behouden en er werd een nieuw volume ingeschoven. De eenvoud van de architecturale detaillering en de expressieve materialiteit dragen bij tot het karakter van de boetiek. Het eenvoudig, herkenbaar kleurenpalet leunt mooi aan tegen de bestaande kleuren.

 

Nieuwe straatvibe

De ingreep in het pand beperkt zich niet louter tot de boetiek. TOOP architectuur trachtte eveneens een nieuwe vibe in de straat te creëren. Vandaag worden winkelruimtes gekenmerkt door een ander soort beleving. Winkelen op zich is niet meer voldoende. De shopper wenst een meerwaarde te ervaren en de winkel is nu meer een belevingsruimte. Deze meerwaarde wordt gecreëerd door de nieuwsgierigheid op te wekken vanaf de straat door middel van een binnenstraat met zicht naar de achterliggende tuin. Deze binnenstraat leidt de bezoeker drempelloos tot in de winkel. 

 

Open air-shoppen

In tegenstelling tot klassieke winkels, die gekenmerkt worden door grote etalages aan de straatzijde, stond in dit project het respect voor de gevel centraal. Door het weghalen van de garagepoort kreeg de straat toch een nieuwe dimensie. Een driedelig schuifraam en veel openheid richting omgeving maximaliseren de relatie tussen de winkelruimte en de achterliggende tuin. Wanneer de glaspartijen worden opengeschoven, waant de shopper zich in de tuin. Dit creëert een gevoel van open air-shoppen. Kunstmatig licht in de winkelruimte werd tot een minimum beperkt en daglicht valt overvloedig binnen.

 

Minimale ingrepen, maximaal effect

Door minimale ingrepen uit te voeren heeft TOOP architectuur een maximaal effect bekomen. De tuin wordt beleefd vanop de straat en in de voortuin is een nieuwe boom geplaatst die dienst doet als herkenningspunt voor de omwonenden en die het basisconcept ‘anders winkelen’ benadrukt. Dit gecombineerd met de doorgedreven detaillering - tot het ontwerpen van de winkelrekken toe - leidt tot een unieke shopervaring met respect voor het oude en aandacht voor wat nieuw is. 

GERELATEERDE DOSSIERS