Doorzoek volledige site
08 januari 2019

De Groene School verdubbelt capaciteit dankzij ontwerp OSK-AR architecten

Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile
Illustratie | Marcel van Coile

De Groene School Neerpede in Anderlecht combineert een nieuwbouw met de bestaande voorgevel, implementeert co-teaching in de klaslokalen, heeft een sportzaal in de kelderverdieping die desondanks baadt in het daglicht én integreert een kunstintegratieproject van Nick Ervinck. Een opvallend ontwerp van OSK-AR architecten.

Het bestaande schoolgebouw op de campus in Anderlecht verkeerde in bouwvallige staat en was dringend aan vervanging toe. Het was de wens van de bouwheer om de school in capaciteit te verdubbelen, waarbij elk leerjaar over twee klassen beschikt. Naast de 18 klaslokalen, voorziet het project ook een sportzaal, een refter en administratieve lokalen.

De voorgevel van het bestaande gebouw werd behouden, een uitdrukkelijke eis van de stedenbouwkundige dienst. Het overige gedeelte werd afgebroken en vervangen door een grotere nieuwbouw die op dezelfde plaats werd voorzien.


Compact bouwen

Door de beperkte oppervlakte en het uitgebreide programma, werd een zeer compact gebouw gerealiseerd van vijf verdiepingen, waarbij vooral in de hoogte en de diepte werd gewerkt. Zo bevindt de sportzaal zich op tweede kelderverdieping. Via patio’s en hellingen in het terrein werd deze vlot bereikbaar gemaakt en baadt deze diep gelegen ruimte in het daglicht.

Dankzij het doordacht gebruik van de sterke aanwezige helling op de site, zijn alle leslokalen maximaal 1,5 verdieping gelegen van een buitenruimte, de buitenruimte is steeds zeer nabij. De kleuterklassen hebben zelfs elk hun eigen ‘veiligere’ buitenruimte rechtstreeks aan de klas gelegen.


Co-teaching

Op vlak van pedagogisch concept werd een ver doorgedreven co-teaching geïmplementeerd. Per leerjaar zijn de klassen twee aan twee verbonden dankzij een grote opening in de tussenwand. Zo ontstaat de mogelijkheid om enerzijds de twee klassen als één geheel te organiseren of anderzijds kan een klas als instructieruimte functioneren terwijl de tweede klas wordt ingezet voor groepswerk.

 

Gevelafwerking

"Het gebouw werd aanzien als een nieuwbouw en moest voldoen aan de strenge EPB-eisen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, die vergelijkbaar zijn met de eisen voor een passiefbouw”, vertelt Nicholas Raemaekers van OSK-AR architecten. “De grootste uitdaging hierbij was het luchtdicht krijgen van de voorgevel en het oplossen van koudebruggen.”

“Voor de afwerking van de gevel zijn wij op zoek gegaan naar een plaatmateriaal. Omdat de te gebruiken oppervlakte zo beperkt was en we met zo een strenge EPB-eisen zaten (18cm spouwisolatie) wilden we de dikte van de buitenmuren maximaal beperken. Hiervoor zijn we op zoek gegaan naar een plaatmateriaal dat iets extra heeft. De keuze is gevallen op de Linea-plaat van Eternit, een plaat met reliëf. De gevel krijgt extra dimensies door zijn veranderlijke schaduwwerking.”
 

Kunstintegratie

Voor de kunstintegratie werd er gekozen om samen te werken met de kunstenaar Nick Ervinck. Hij heeft de trappenhal bekleed met een uitgesneden cortenstaalbekleding. De cortenstaalafwerking sluit ook mooi aan bij het bestaande gevelmateriaal en de nieuwe gevelafwerking.

 

GERELATEERDE DOSSIERS