Project Ramen in Gent (Nollet - Huyghe) herstelt bestaande stedelijke structuur

In de categorie Groepswoningbouw werd er dit jaar geen Belgische Architectuurprijs uitgereikt, maar werden vier bureaus genomineerd. Daar hoorde ook het bureau Nollet – Huyghe bij voor hun project Ramen in Gent, een multifunctioneel project dat behalve 10 rijwoningen ook een ondergrondse parkeergarage, 5 appartementen en een publieke sanitaire voorziening inhoudt.

In de categorie Groepswoningbouw werd er dit jaar geen Belgische Architectuurprijs uitgereikt, maar werden vier bureaus genomineerd. Daar hoorde ook het bureau Nollet – Huyghe bij voor hun project Ramen in Gent, een multifunctioneel project dat behalve 10 rijwoningen ook een ondergrondse parkeergarage, 5 appartementen en een publieke sanitaire voorziening inhoudt.



Bij de inplanting van de nieuwe bouwvolumes hebben Tomas Nollet en Hilde Huyghe getracht de bestaande stedelijke structuur te herstellen. Volwaardige straatwanden werden gedefinieerd en aan de zijde Ramen werd een grote doordringbaarheid van het bouwblok voorgesteld waardoor een aangenaam en makkelijk te bereiken binnenplein ontstaat. In de Brouwerstraat wer een doorgang voorzien zodat via het binnengebied de hoek (inrit ondergrondse parkeergarage) kan afgesneden worden. De transparantie van de omliggende volumes zorgt hierbij voor voldoende sociale controle.

Rijwoningen

 

    


In de bouwstrook aan de Brouwerstraat werden 10 grondgebonden rijwoningen opgetrokken. De woningen werden teruggetrokken ingeplant waardoor de smalle Brouwerstraat verbreedde. De ontwerpers ambieerden voor deze strook een zekere graad van individualiteit zonder dat de integriteit van het volledige project werd verloochenend. Daarom werden de 10 rijwoningen door 4 verschillende architectenbureaus ontworpen: Jan De Muynck en Sabine Van Meerbeek, Karel Vandenhende en Tania Vandenbussche en Els Claessens.
De woningen werden zoals de overige gebouwen in het project opgetrokken in baksteen, met wit houten, stalen of aluminium buitenschrijnwerk.

 

Over het volledige project werden drie verschillende bakstenen gebruikt van hetzelfde formaat , waarbij de horizontale voegen overal doorlopen, met een kleurnuance van grijs met witte tinten naar donker steen met grijze tinten, naar brons- bruine steen met wit, grijze tinten. Ze hebben dus telkens een overlappende kleur.



Appartementen

 

Aan de zijde Ramen bevinden zich 4 appartementen die te bereiken zijn via de onderdoorgang naar het binnengebied. Op de hoek van het perceel werden twee appartementen voorzien die een exclusief karakter krijgen door hun driehoekige planvorm. Karakteristiek voor deze appartementen is de gevelbreedte van 32 meter. Binnenin wordt deze lijn niet aangetast waardoor een rustige ruimtelijkheid ontstaat. Het zijn driekamer-woningen van 220m². Een zuidelijk gelegen terras kijkt uit op het binnengebied. Op de punt van de driehoek  bevindt zich nog een terras.



De twee naastgelegen appartementen zijde Ramen hebben 2 kamers en kijken met een breed terras ook uit op het binnengebied.
Boven de doorgang in de Brouwerstraat bevindt zich een duplex-appartement. De inkom situeert zich onder de doorgang.
Net zoals het kantoorgebouw werden deze wooneenheden opgetrokken in baksteen.
Het schrijnwerk werd uitgevoerd in hout.

 

Parkeergarage

Er zijn 280 parkeerplaatsen verdeeld over 6 ondergrondse bouwlagen volgens het splitlevelsysteem. Er zijn twee voetgangerstoegangen: één via het publieke binnengebied en één aan Blindeken. De voetgangerstoegangen fungeren als ‘lichthappers’ waardoor natuurlijk licht binnenvalt tot op niveau –6.  Aan de hoofdinkom ontstaan door de vides doorkijken die de ruimtelijkheid van de circulatie-as versterken.
De vloeren van de verschillende levels krijgen een kleur waardoor naast de herkenbaarheid van het level ook een soort abstracte landschappelijkheid ontstaat waarop de mensen en de auto’s voortbewegen.




Kantoorgebouw

 

Het kantoorgebouw bevindt zich boven de 3 toegangshellingen op de hoek van Ramen en de Brouwersstraat. De inkomzone situeert zich onder de appartementen.

Technische fiche

Opdrachtgever: Stad Gent Parkeerbedrijf
Ontwerpers: Tomas Nollet en Hilde Huyghe; Rijwoningen ism Els Claessens en Tania Vandenbussche, Jan Demuynck en Sabine Van Meerbeek, Karel Vandenhende
Studiebureaus: Studiebrro Mouton en Ingenium
Hoofdaannemers: AB - Strabag


Deel dit artikel:
Onze partners