Het Leuvense project Stratos Mesos van architectenbureau archipelago | ar-te en bouwbedrijf Houben NV zit momenteel in de laatste constructiefase. Stratos bestaat uit 292 studentenkamers, Mesos uit 4 handelspanden en 33 appartementsgebouwen van verschillende groottes. Stratos Mesos maakt deel uit van het grotere project de Kop van Kessel-lo. De oplevering van Stratos is gepland voor 22 juni 2016, die van Mesos voor eind augustus 2016.
Stratos en Mesos inhoudelijk
Het Stratos gedeelte van het project is een gebouw van 12 verdiepingen hoog dat 292 studentenkamers bevat. De constructie is gebouwd voor projectontwikkelaar CIP en zal worden uitgebaat door de KULeuven. De studentenkamers zijn zo goed als afgewerkt en zijn zelfs al geschilderd. Enkel het interieur ontbreekt nog.
Mesos bestaat uit 4 handelspanden 33 appartementen die worden afgewerkt in functie van de koper. De toekomstige bewoner kan bijvoorbeeld zelf zijn vloer, keuken, sanitaire voorzieningen en binnendeuren kiezen. Op dit moment zijn er zo'n 15 van de appartementen verkocht en op maat ingericht. Als de resterende apparementen niet voor eind augustus verkocht zijn, werkt Houben ze tot op een bepaald niveau af maar op zo'n manier dat de toekomstige koper een eigen inbreng heeft.
De appartementen beschikken over 1, 2 of 3 slaapkamers. De meeste onder hen zijn niet zo groot, maar dit varieert naargelang de ligging. Het kleinste appartement is ongeveer 85m² groot, heeft een L-vormige living, een open keuken en een kleine badkamer en berging. De twee handelspanden op de hoek van het gebouw zijn verkocht aan de tandartspraktijk Dentopolis.
Verloop van de werken
De werken aan Stratos zijn begonnen in december 2014 maar zijn pas echt goed van start gegaan in januari 2015. Momenteel wordt er gewerkt aan het plaatsen van de binnendeuren, de linoleumvloeren, het sanitair, de verwarming en het verven van de muren.
De werken aan Mesos zijn gestart aan het einde van april 2015. Afhankelijk van de verkoop van de appartementen, zal het gebouw af zijn in augustus 2016. Als de appartementen in augustus nog niet zijn verkocht, werkt de bouwheer de appartementen waarschijnlijk zelf af met dezelfde onderaannemers. Onder de kelder zijn er nog vier niveaus aan parking voorzien. Die is aangelegd door een andere aannemer die ook verschillende andere blokken van de Kop van Kessel-lo heeft gebouwd.
Race tegen de tijd
Stratos moest water- en winddicht gemaakt zijn in oktober 2015. Dit bleek een zeer krappe en moeilijke opdracht. "Sommige niveaus moesten op tien dagen tijd worden rechtgetrokken," zegt werfleider Patrick Kaes. "Het gelijkvloers en de eerste verdieping hebben iets langer geduurd omdat zij groter zijn in oppervlakte en moeilijker te bouwen waren op vlak van betonstructuur. De andere verdiepingen bestaan uit betonnen wanden, de rest zijn prefabkolommen en -balken. Ook de voor- en achterzijde aan het station van Leuven zijn van prefab beton. Deze elementen komen kant-en-klaar toe."
Om tijd te winnen werd er op de zevende verdieping een tussentijds dak gelegd, waardoor in augustus 2015 vroeger gestart kon worden aan de uitvoering van de technieken. "De vooropgestelde periode van oktober tot april was te kort om dit alles volledig afgewerkt te krijgen, maar door die vroege start werden er drie maanden gewonnen. Ook de chapewerken zijn wegens tijdgebrek vroeger uitgevoerd op de verdiepingen onder het twaalfde. Dekvloeren, waar nadien linoleum op wordt geplaatst, hebben namelijk tijd nodig om te drogen. Ook bij Mesos was de tijdsdruk voelbaar, maar iets minder dan bij Stratos. Midden februari 2015 moest het gebouw water- en winddicht zijn," zegt Kaes.
Ligging bemoeilijkte aan- en afvoer materialen
Voor de bovenste verdiepingen werd die deadline gehaald, op het gelijkvloers niet. De betonconstructie stond daar aanvankelijk scheef, waardoor die eerst moest rechtgezet. Uiteindelijk had dit geen invloed op het halen van de einddatum.
"Vooral de aanvoer van het materiaal was geen sinecure. Het gebouw Stratos zit namelijk driezijdig en Mesos zit tweezijdig ingesloten, met aan de achterkant het station van Leuven. De stoep en voetpaden moesten daarbij steeds vrij blijven. Na de afbraak van de bouwkraan kon er enkel nog verticaal transport gebeuren via de kleine bouwlift. Daarom moet alles heel goed worden ingepland. Er moet namelijk niet alleen materiaal naar boven gaan, maar ook afval naar beneden komen, soms wel een volledige container op één dag," aldus Patrick Kaes.
Klassieke opbouw
Beide gebouwen zijn vrij klassiek opgebouwd. De kernen bestaan uit betonstructuren, de binnenwanden zijn van gyproc. Er is wel veel aandacht besteed aan akoestiek. Het gebouw bevat ontdubbelde wanden en er zitten akoestische dammen in de vloer. De isolatie is conform de laatste nieuwe EPB-normen, en de koudebruggen zijn goed verzorgd. De units in Mesos zijn voorzien van gasverwarming, bij Stratos is er een centrale verwarming voorzien op de twaalfde verdieping.
De Kop van Kessel-lo
Stratos en Mesos maken deel uit van het grotere project de Kop van Kessel-lo, dat een tiental gebouwen bevat die elk een ondergrondse parkeergarage herbergen. Architectenbureau archipelago | ar-te verzorgde het ontwerp van het hele project, en dus ook van Stratos en Mesos. Om een gevoel van eenheid te voorzien tussen de gebouwen, zijn alle gevels van noord tot zuid lineair doorgetrokken over het hele project.
"De gevels zijn atypisch ten opzichte van andere gebouwen," zegt architect Kris Loix van archipelago | ar-te. "Enerzijds bestaan ze uit betonreliëfpanelen. In de betonnen gevel van Stratos staat een grote Z, om aan te duiden dat het gebouw zich aan het zuidelijke eind van het project bevindt. In de gevel van het meest noordelijk gelegen gebouw staat een grote N."
"Anderzijds hebben we gekozen voor aluminium gevels met een speciale kleurcoating, die afhankelijk van de lichtinval en de positie van de panelen een andere kleur laten zien. De aluminium gevel van Stratos is hoofdzakelijk groen, die van Mesos fuchsia. Het gaat om een soort gekleurde, transparante eindlaag die boven op een basis wordt gezet. Soms ervaar je de onderlaag en soms de bovenlaag. Ieder gebouw binnen de Kop van Kessel-lo heeft dan wel een andere kleur, toch stellen ze door het gebruik van dezelfde materialen een bepaalde eenheid tentoon" aldus Loix.