De gekende Antwerpse luxeparfumerie Parfuma, met vestigingen in Antwerpen, Hove en Wijnegem, heropent vandaag de deuren van het filiaal in Wijnegem Shopping Center. De Parfuma-shop kreeg op drie weken tijd een complete make-over en werd – net zoals de Parfuma beauty store in Hove – volledig omgetoverd tot een gloednieuwe luxeparfumerie 2.0 met een innovatief interieurontwerp van het Antwerpse design agency PUUR.
Dit nieuwe interieurconcept werd in november 2021 al geïntroduceerd in het nieuwe filiaal van Parfuma Hove en is genomineerd voor de ARC22 Interieur Award. Sinds vandaag biedt ook de Parfuma-winkel in Wijnegem een zelfde, unieke winkelbeleving aan. Op termijn zal ook de vestiging op de Eiermarkt in Antwerpen aangepakt worden. Op die manier is de identiteit en de merkbeleving van Parfuma overal hetzelfde.
Modulair interieurconcept
Het interieurconcept is dusdanig geconcipieerd dat het volledig modulair is. Bij dit constructiesysteem zijn de inrichtingselementen – de displayrekken, de balie, de verzorging- en make-up corners – allemaal losse componenten die op een ingenieuze manier doorheen de ganse ruimte geëtaleerd staan. Hierdoor ontstaat een knappe indeling van verschillende zones die elk op zich afgestemd zijn op de verschillende thema’s van de producten.
Opmerkelijk hierbij is dat de hoeken van de verschillende elementen afgerond werden om op het vlak van vormgeving eenheid en harmonie te scheppen. Daarnaast werden ook tal van elementen op maat gemaakt zoals de vrijstaande displayrekken die uit centraal geplaatste ovaalvormige buizen bestaan waarop de legplanken kunnen inhaken. Absolute eyecatchers zijn dan weer de doorlopende led tube aan het plafond en de massieve ronde zuil bij de ingang die als wastafelmeubel dienst doet.
Minimalistische look
Verder werd er ook veel aandacht besteed aan de kleurkeuze. Zo zijn de muren vrij sober, in zachte, lichtgrijze tinten wat een rustgevend effect geeft en waardoor de kleurrijke producten volledig tot hun recht komen. Ook qua materiaalgebruik werd aan de kleinste details gedacht. Zo werd er bijvoorbeeld voor de presentatietafels voor matte plexi geopteerd zodat de producten in al hun glorie mooi accorderen met de achtergrond en de omgeving. De unieke beleving wordt nog versterkt door het minimalistische karakter van het interieur. Aanvullend zorgen houten accenten, design verlichting en grote planten voor de finale decoratieve ‘touch’.
“Binnen de beauty- en parfumwereld blijkt dit nieuwe concept een gamechanger te zijn, het is namelijk niet vaak dat een winkel met verschillende merken, alle merken zover krijgt om hun eigen displays niet toe te passen. Ook een rustige look van winkel versus de glimmende glanzende beauty en parfumwinkels wordt als een verademing beschouwd”, klinkt het bij PUUR interieurarchitecten.