Raamvervanging in San Pietro-ziekenhuis van Bergamo tijdens pandemie

Finstral heeft succesvol 550 ramen vervangen in het San Pietro-ziekenhuis in Bergamo zonder de dagelijkse activiteiten te onderbreken, zelfs tijdens de uitdagingen van de pandemie. Deze complexe operatie demonstreert de efficiëntie en flexibiliteit van Finstral's aanpak in kritieke zorgomgevingen.

Een paar jaar geleden besloot het San Pietro-ziekenhuis in Bergamo on de ramen van het gebouw te renoveren. Het was voor alle betrokkenen duidelijk: raamvervanging in een bestaand gebouw, terwijl het ziekenhuis nog in bedrijf is, is complex en organisatorisch veeleisend. Daarbij kwamen nog een aantal specifieke eisen qua esthetiek en functionaliteit voor de ramen, een moeilijke inbouwsituatie in de acht te renoveren delen van het gebouw en een nieuwbouwvleugel. Maar er was nog een uitdaging van een wel heel bijzonder kaliber: de uitbraak van de coronapandemie in 2020, die Bergamo bijzonder hard trof.

Unieke uitdaging voor finstral

Het vervangen van ramen in een operationeel ziekenhuis stelt unieke uitdagingen, vooral tijdens de pandemie die Bergamo hard trof. Finstral nam deze uitdaging op zich.

Om esthetische redenen moesten de ramen en rolluiken aan de buitenzijde een uniforme rode kleur hebben. Geen probleem voor Finstral en zijn modulaire assortiment, dat altijd maximale vormgevingsvrijheid biedt: voor de buitenzijde werd gekozen voor rode rolluiken en perfect daarop afgestemd raamwerk in aluminium, terwijl voor de binnenzijde de keuze viel op onderhoudsvriendelijke, witte ramen in kunststof, om licht en helderheid te brengen in de ruimtes. Daarnaast rustte de fabrikant ook alle ramen uit met een vergrendelbare greep en een kiep-voor-draaifunctie, zodat patiënten de ramen zelfstandig kunnen kiepen, maar niet volledig kunnen openen. Zonwerend glas met een g-waarde van 0,28 en een LT-waarde van 0,60 in alle delen van het gebouw moet ook oververhitting voorkomen en zo de energiekosten helpen verlagen. Dit terwijl het tegelijkertijd veel licht binnenlaat in de ruimtes. In het negende, nieuwe deel van het gebouw komt geluidswerend glas met een geluidsisolatie van 45 decibel tegemoet aan de normatieve vereisten voor nieuwbouw. De binnentemperatuur en de akoestiek zorgen ervoor dat patiënten zich comfortabel voelen.

Esthetische en functionele verbeteringen

"Zowel esthetisch als functioneel konden we zonder problemen voldoen aan de wensen van de ziekenhuisdienst die instond voor de renovatie. Voor Finstral is dit normaal. De grote uitdaging zat hem in de montage", legt vicepresident van Finstral Florian Oberrauch uit.

"Vanaf het begin waren we er ons van bewust dat het project uiterst complex zou zijn. Zelfs met onze innovatieve montagemethoden zijn de omstandigheden in een ziekenhuis heel anders dan in een woongebouw of een kantoorgebouw. Er gelden strenge voorschriften wat betreft hygiëne, patiënten worden geopereerd, levens moeten worden gered. De activiteiten kunnen niet zomaar worden gestaakt of onderbroken”, legt projectleider Olexandr Pegasin uit. Er werd dus gevraagd om een voordelige montagemethode die de raamvervanging zo soepel, flexibel, onopvallend en schoon mogelijk zou laten verlopen en de activiteiten in het ziekenhuis op geen enkele manier zou beperken of verstoren.

Inschuifmontage

Met een minimaal invasieve inschuifmontage techniek maakte Finstral het mogelijk om de ramen snel en schoon te vervangen, zonder de ziekenhuisactiviteiten te verstoren. Het oude frame met functionerende bouwaansluiting blijft behouden. Alleen het vleugelkader en het beslag worden verwijderd. Het bestaande frame wordt verdubbeld door middel van profielen die van binnenuit wordt ingeschoven en die het oude raamwerk bedekken. Aangezien er geen raamprofielen dienen te worden bijgezaagd en er geen breek- en metselwerk aan te pas komt, verloopt de vervanging zonder lawaai en vuil. En klaar is Kees. Dankzij het gebruik van profielloze vleugels uit de Nova-line designlijn van Finstral blijft bovendien de look aan de buitenzijde voor en na de renovatie identiek. Het hele proces neemt gemiddeld 30 minuten per raam in beslag.

“In een ziekenhuis kun je niet gewoon van kamer naar kamer gaan en de ramen vervangen. Alles moet nauwkeurig worden gecoördineerd met het ziekenhuismanagement en volledig worden afgestemd op de interne processen. We ontvingen wekelijks planningen met de beschikbare kamers. Deze ruimtes lagen verspreid over het hele gebouwencomplex”, legt projectleider Pegasin uit en met een glimlach vertelt hij verder: “En dat is precies waar we voor de volgende uitdaging kwamen te staan!”

Gevelrenovatie

Gelijktijdig met de ramen werden ook de gevels van de acht bestaande gebouwen gerenoveerd. Terwijl de raamvervanging verdeeld over de verschillende delen van het ziekenhuis plaatsvond, werden de gevels de een na de ander aaneensluitend gerenoveerd. De monteurs troffen daardoor soms een al gerenoveerde gevel met buitengevelisolatie aan, en soms ook niet. Daarnaast werden er in de acht delen van het gebouw ramen geïnstalleerd van verschillende materialen – hout, aluminium of staal – en verschillende types buitenvensterbanken. “Voor elk bestaand gebouw, maar ook voor de nieuwbouw ontwikkelden we onze eigen tekeningen. Omdat het montageproces sterk varieerde naargelang het deel van het gebouw en de inbouwsituatie, kregen de monteurs een heel precieze opleiding. Ze moesten zo flexibel mogelijk zijn en zich snel en gericht aan de situatie aanpassen”, legt de projectleider uit.

“En plotseling, totaal onverwacht, werden we overvallen door de coronapandemie, die Bergamo in het begin bijzonder hard trof.” Het ziekenhuis verkeerde in een noodtoestand. De renovatiewerken werden drie maanden lang stilgelegd, afdelingen werden gesloten, slechts twee waren er nog actief. De projectleider gaat verder: “Toen we waren bekomen van de eerste schok, hebben we ons werk ondanks de pandemie voortgezet, uiteraard met plannen die aan de situatie waren aangepast: we deden de opmetingen en monteerden de ramen met beschermende pakken aan, later alleen nog met maskers – aanvankelijk enkel in de afdelingen die gesloten waren vanwege corona. Terwijl de pandemie veel andere gebieden volledig verlamde, hebben wij ons werk stap voor stap voortgezet totdat we klaar waren.”

Bron: Finstral
Deel dit artikel:
Onze partners