Recensie: 50 ways to leave your car

Tijdens de vakantie verslond huisrecensent Filip Canfyn heel wat publicaties, waaronder '50 ways to leave your  car' van Luc Vanheerentals. Of hij het goed vond? "Wie in Vlaanderen nog zijn mond wil open doen over auto en mobiliteit moet zich schamen indien hij ’50 ways to leave your car’ niét gelezen heeft."

Bijna 1 jaar geleden schrijft Kris Peeters, de verkeerskundige, die veelal ook de Andere Kris Peeters genoemd wordt, een essay in De Standaard onder de titel ‘Uit de ban van de ring’. Ik citeer.

‘Het is altijd hetzelfde liedje. Op 1, 2, 3 gaat het van mobiliteit naar verkeer, van verkeer naar autoverkeer en van autoverkeer naar fileproblemen. Let er eens op hoe vaak we het hebben over ‘verkeersvrije winkelstraten’, waar we eigenlijk bedoelen dat ze ‘autovrij’ zijn. Maar kennelijk zijn voetgangers en fietsers geen volwaardig verkeer. Als het over mobiliteit gaat, tellen wij nog altijd liever voertuigen dan mensen.

Die reductie is niet onschuldig. Ze duwt veel buiten beeld. De gedachte bijvoorbeeld dat mobiliteit in se iets goeds is en dus niet noodzakelijk een probleem. (…) Of het inzicht dat er nog vele andere problemen inherent zijn aan autoverkeer: onveiligheid, gezondheidsproblemen, energie- en grondstoffenverspilling, versnippering, klimaatopwarming of auto-afhankelijkheid die niet-autobeschikkers in de mobiliteitsarmoede dringt.

Het resultaat is een tunnelvisie die in haar extreemste vorm zelfs letterlijk moet worden genomen. Dan is er de schijnbaar logische slotsom dat, als er maar genoeg tunnels worden geboord (onder Brussel, onder de Schelde), alle mobiliteitsproblemen vanzelf zullen verdwijnen. (…)

Uitgerekend de openbaar vervoerkrant bij uitstek, Metro, kopte: ‘Belg verliest jaarlijks 21 uur in de file’. Zo’n titel (…) gaat ervan uit dat àlle Belgen automobilisten zijn en ‘dus’ filelijders. Nochtans zijn hoger geschoolde, beter bemiddelde Belgen oververtegenwoordigd in de file. (…)

Voor de mensen, die de file zijn, blijken vooral de anderen voor de oplossing te moeten zorgen.”

Diezelfde Andere Kris Peeters schrijft niet toevallig het voorwoord van ’50 ways to leave your car’ van Luc Vanheerentals. Hij voorspelt een wedren tussen de zelfreddende auto en de zelfdenkende, zeg maar zelfreddende mens en geeft daarmee de gedroomde voorzet aan Vanheerentals. Die maakt het wat mij betreft meest volledige vademecum over autogerelateerde mobiliteit en alle bijhorende neveneffecten vanuit een vooral ecologische hoek. Ik doe mijn hoed af voor het ongelooflijk intense bronnenonderzoek, dat aangevuld wordt met 50 getuigenissen van autolozen en 50 beleidsvoorstellen van Vanheerentals zelf. Wie in Vlaanderen nog zijn mond wil open doen over auto en mobiliteit moet zich schamen indien hij ’50 ways to leave your car’ niét gelezen heeft.

 

 

  • ISBN: 9789082786309
  • Pagina's: 320
  • Uitgever: Mundo Culturale vzw
  • Ondertitel: duurzame alternatieven voor de auto
  • Gewicht: 400 gr
  • Uitvoering: Boek
  • Afmetingen: 210 mm x 148 mm x 2 mm
  • Editie: 1e editie
Deel dit artikel:
Onze partners