Recensie (Filip Canfyn): Stadschap Brussel

Wie Marcel Rijdams kent, architect-stedenbouwkundige, zachte oudstrijder van het stadsactivisme, geëngageerde burger in Brussel maar vooral spitante pee met een stedelijke track record om “u” tegen te zeggen, kortom, wie Marcel Rijdams kent weet welk boek hij over Brussel zal maken. Ik mag bevestigen dat hij inderdaad dat boek gemaakt heeft en ik kan daar alleen maar blij mee zijn.

‘Stadschap Brussel’ is eigenlijk een eigenzinnige wandelgids met sappige en historische pigmenten, bestemd voor architecten, stedenbouwkundigen en andere cynici, die de liefde van de auteur voor de échte stad, dus voor Brussel, willen delen. Het thema ‘stadschap’ wordt geleend van leermeester Jan Tanghe en staat voor ‘stedelijk stenen landschap’. Meer heeft Rijdams niet nodig om een goedgevulde voetreis te maken door een stad, die hij betast en beproeft met het hart op de juiste plaats, dus met véél pijn. Hij voelt veel warmte, hij geeft veel warmte maar hij houdt kritisch de ogen open voor de talloze banaliteiten en erger van Brussel, voor de oriëntatieloosheid en wartaal binnen Brussel, voor de gemiste kansen van ware stedelijkheid voor Brussel. En natuurlijk dragen zijn teksten en zijn vele verhelderende foto’s de naïeve stempel van de bezielde architect, die preekt voor de eigen kerk van Brussel-lovers. De schrijver zalft en slaat, geniet en doet glimlachen in dit brave maar boeiende boek.

Een karakteristieke zin? Volgend citaat gaat over het Europees Parlement aan het Leopoldstation.

“Caprice des Dieux – “une machine à travailler” voor een leger van thuislozen (expats) levend tussen papieren, aanbevelingen, regels en verordeningen, papierbergen producerend. De tweespalt is in de stad nergens zichtbaarder, in de benedenstad wonen daklozen in kartonnen dozen en papierlozen (sans papiers) al helemaal onzichtbaar en verborgen.”

Het boek van Marcel Rijdams plaatst zich bijna naadloos in het pantheon van de steengoede Brussel-geschriften, die de stadsobservatie, -exploratie en -contemplatie op een hoog niveau tillen: ‘Een gehucht in een moeras – Brusselse verhalen’ (Luster, 2013) van Marc Didden, ‘Biografie van een wereldstad – De eeuw van Brussel’ (De Bezige Bij, 2013) van Eric Min en ‘Arm Brussel’ (Atlascontact, 1992-2002-2013) van Geert van Istendael. Hulde!

• Marcel Rijdams
  • Stadschap Brussel. Kritische bespiegelingen over het stedelijke landschap.
  • ISBN: 9789044135039