RENOLIT ALKORPLAN draagt bij aan groen renovatieproject van shopping center Maremagnum in Barcelona

Met de hulp van RENOLIT ALKORPLAN konden eigenaar Klepierre en internationaal architectenbureau L35 Architects Barcelona’s iconische stadssymbool omvormen tot een modernere, comfortabelere en duurzamere plek.

Het groene renovatieproject, waarin eigenaar Klepierre 18 miljoen euro heeft geïnvesteerd, maakte van Maremagnum een nog aangenamer, moderner en duurzamer winkelcentrum voor de vele bezoekers die elke dag, 365 dagen per jaar, de vele winkels, restaurants, cafés en nog veel meer bezoeken.

RENOLIT ALKORPLAN roofing products heeft, samen met het internationale architectenbureau L35 Architects, meegewerkt om van dit shopping center van Klepierre een toonbeeld te maken van een waardevolle ruimte voor mens en omgeving.

Dit project toont opnieuw hoe het bedrijf met haar efficiënte oplossingen inspeelt op de behoeften van de markt. Iets wat ook naar voor komt in de duurzaamheidscampagne van RENOLIT ALKORPLAN roofing products: “Bescherm wat belangrijk is”. Het project illustreert ook de concrete impact van een samenwerking tussen organisaties die sterk begaan zijn met duurzaamheid.

Met 10 internationale kantoren, meer dan 200 professionals en een geschiedenis van 56 jaar is L35 Architects een bedrijf dat de focus legt op innovatie en duurzaamheid. Het wil topkwaliteit leveren en geoptimaliseerde oplossingen aanbieden door de hoogste technische normen te integreren in het creatieve proces. Op hun palmares prijken meer dan 1000 projecten in 43 landen, vele met internationale erkenning en awards, zoals bijvoorbeeld het stadsvernieuwingsproject Italik in Parijs, de renovatie van het Santiago Bernabéu stadion in Madrid en het treinstation Termini in Rome.

Een belangrijk nieuw (groen) hoofdstuk voor Maremagnum

Maremagnum ligt in de prachtige omgeving van Port Vell in Barcelona en verwelkomt jaarlijks miljoenen bezoekers, zowel toeristen als lokale bewoners, die deze schitterende locatie van de Moll d’Espanya uitkiezen voor een dagje winkelen, mode of gastronomie aan zee.

Een plek die symbool staat voor de stadsvernieuwing en die zichzelf met de stad mee vernieuwt. In lijn met deze visie wou Klepierre het shopping center renoveren om een betere service te kunnen bieden zonder hierbij de CO2-voetafdruk te vergroten. De eigenaar wou eigenlijk de tweede verdieping van het winkelcentrum overdekken en omvormen tot een nieuwe, gastronomische foodmarket. Dit zou voor een nieuwe dynamiek zorgen en ook nieuwe klanten aantrekken. De tweede verdieping moest dan ook geïntegreerd worden in de rest van het winkelcomplex.

“Om dit te realiseren, moesten we de lichtkoepels open maken, de tweede, de kleinste verwijderen, en vervolgens deze grote overkapping installeren waaronder de foodmarket zou komen. De foodmarket zou dan uitzicht bieden op de haven, de zee en de stad, en dit zou ook zichtbaar zijn vanaf de andere verdiepingen van het centrum”, verduidelijkt Caterina Memeo, Architect Partner bij L35 Architects.

De grote uitdaging van dit project was de structuur van Maremagnum zelf: als open gebouw is het eigenlijk niet uitgerust met airconditioning. Om de ruimte voor de klanten zo comfortabel mogelijk te maken, moest vermeden worden dat de dakafdichting op tweede verdieping de temperatuur binnenin het gebouw zou doen oplopen, terwijl er verder duurzame oplossingen werden toegepast.

3Als architect hebben wij de grote verantwoordelijkheid dat het ontwerp van onze gebouwen en ook de materiaalkeuze moeten zorgen voor een lagere CO2-voetafdruk dan in het verleden. Bij dit project gaat het toch wel om een omvangrijke dakafdichting van 1.500 m², het was dus belangrijk dat het dak bijdroeg aan een passieve oplossing”, verklaart Pamela Martin, Architect Partner bij L35 Architects.

“We zochten een materiaal dat een hoge zonnereflectie garandeert (hoge SRI-waarde) en dat geen warmte opslaat in de dakafdichting zelf, dit met de bedoeling het hitteeiland-effect tegen te gaan. En dat materiaal vonden we bij RENOLIT”, voegt ze eraan toe.

Een duurzamer en comfortabeler Maremagnum dankzij een RENOLIT ALKORPLAN cool roof

RENOLIT ALKORPLAN Bright is een hoogwaardig product dat door en door wit is (zowel aan de onder- als bovenkant). Dat zorgt voor een afwerkingskwaliteit die door professionals sterk gewaardeerd wordt. Het dak oogt dan ook heel strak en bijzonder esthetisch.

Dankzij RENOLIT ALKORPLAN roofing products kon Klepierre van Maremagnum een nog aangenamere locatie maken voor bezoekers. Dit is vooral te danken aan de Bright dakbedekking die op het 1.500 m² grote dakoppervlak werd aangebracht.

Toch was het niet enkel de efficiëntie en duurzaamheid van de Bright dakbaan die de aandacht van Klepierre trok, maar vooral ook de betrokkenheid van RENOLIT ALKORPLAN roofing products bij het milieu. In lijn met hun visie om te beschermen wat belangrijk is, heeft RENOLIT Klepierre geholpen om de milieu-impact van dit project te compenseren door voor elke 100 m² geïnstalleerde dakbaan een boom aan te planten.

“Bij Klepierre hebben we geopteerd voor deze dakbaan met beperkte warmteoverdracht, vooral met het oog op een beter binnenklimaat in het centrum. Dit ligt volledig in lijn met ons milieubeleid en onze strategie “Act 4 Good” voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Tegelijkertijd was het feit dat een boom wordt aangeplant voor elke 100 m² geïnstalleerde dakbaan zeker een extra stimulans om te kiezen voor een product dat zorgt voor een belangrijke compensatie van CO2-uitstoot”, zegt Carmen Lucendo, Technical Manager bij Klepierre.

Elke klant die kiest voor de RENOLIT ALKORPLAN Bright dakbaan krijgt de mogelijkheid aan deze actie deel te nemen in het kader van de internationale Cool3-campagne van het bedrijf en partner Treedom.

“Wij geloven sterk in onze inzet voor duurzaamheid en dit staat ook centraal in onze groeistrategie. Dit merk je niet alleen concreet in ons aanbod van innovatieve producten die zorgen voor steeds meer efficiëntie en duurzaamheid, maar ook in de relaties die we aangaan met onze klanten en met andere organisaties met dezelfde intenties - zoals bijvoorbeeld Treedom”, verduidelijkt Luca Gottardi, Marketing Director, RENOLIT ALKORPLAN.

RENOLIT ALKORPLAN roofing products heeft 24 bomen aangeplant om de CO2-uitstoot van dit project te compenseren. Daardoor zal ongeveer 8.280 kg CO2 uit de lucht gehaald worden.

Gottardi voegt eraan toe: “Duurzaamheid staat centraal in elk project waar we aan deelnemen. We zijn dan ook trots op onze bijdrage om van dit iconische landmark in Barcelona een nog aangenamere en duurzamere plek te maken, samen met toonaangevende partners uit de industriesector die dezelfde toewijding tonen voor mens en planeet.”
Dit project toont hoe RENOLIT ALKORPLAN roofing products bijdraagt aan de verduurzaming van de sector. De slimme oplossingen die het bedrijf aan de meest toegewijde ontwerpers aanbiedt, besparen niet alleen op hulpbronnen maar verbeteren ook nog eens de prestaties.

“Architecten, maar ook andere leveranciers, staan vandaag de dag voor een enorme uitdaging, en we zijn al laat. De komende jaren zullen cruciaal zijn; als we niet leren hoe we alles in een gesloten kringloop kunnen recycleren, wordt het heel ingewikkeld”, besluit Architecte Memeo.

Deel dit artikel:
Onze partners