Renovatieblog Gijbels: architectuur als marketingdrager

Op de renovatieblog van Gijbels gaat zaakvoerder Peter Desmyttere van marketingadviesbureau Desmyttere Marketingadvies dieper in op architectuur als marketingdrager. De architectuur van het bedrijfsgebouw is volgens hem een onderschatte marketingtechniek. Meer zelfs: architectuur kan een concurrentieel wapen op zich worden.
Op de renovatieblog van Gijbels gaat zaakvoerder Peter Desmyttere van marketingadviesbureau Desmyttere Marketingadvies dieper in op architectuur als marketingdrager.

De architectuur van het bedrijfsgebouw is een onderschatte marketingtechniek. Meer zelfs: architectuur kan een concurrentieel wapen op zich worden. Een uniek voorbeeld is dat van Longaberger, een fabrikant van rieten manden. De droom van de bedrijfsleider was om ooit een bedrijfsgebouw te ontwerpen in de vorm van een … mand! Deze droom is ondertussen werkelijkheid geworden. Het bedrijf heeft wellicht één van de beroemdste bedrijfsgebouwen ter wereld, waar elke dag bussen bezoekers aan en af rijden.




Een goed voorbeeld uit eigen land is dat van Schoenen Van Loock uit Zandhoven. Deze zaak (derde generatie) heeft een traditie van bouwen en verbouwen. De uitbaters veranderen om de tien jaar de voorgevel en het interieur van hun zaak. Typerend zijn de grote vitrines, met binnenin in elke afdeling indoorvitrines. “Onze etalages zijn het visitekaartje van de zaak en daarvoor hebben we een full-time-etalagiste in dienst.”, vertelt de zaakvoerder. Ook de centrale ligging speelt een rol, samen met de parking voor honderd wagens. Schoenen Van Loock werd in 1999 bekroond met de ‘European Footwear Award’. Deze mensen maken het verschil tussen een gewone schoenenwinkel en eentje die schoenen ‘ademt’.

En tijdens het laatste bezoek aan Deleye, mijn favoriete kledingzaak, leerde ik van de zaakvoerder dat architectuur in hun marketingcharter op één staat. Maximaal na 5 jaar wordt de volledige winkel gerenoveerd, zowel intern als extern.

Maar ook in de zakelijke dienstverlening vertaalt u met uw architectuur uw visie op zakendoen. U bekent ermee of u gaat voor een koele en zakelijke werkrelatie, of voor een warme en persoonlijke.

En u, maakt u het verschil met architectuur?

Laat je verder inspireren met het Pinterestbord "Marketing en Architectuur" op de Pinterestpagina van Architectura.





Overgenomen van renovatieblog Gijbels
Deel dit artikel:
Onze partners