Geest en architecturale kracht van bestaand gebouw wordt doorgetrokken
Het gebouw van de hoofdzetel van Renson is een ontwerp van wijlen architect Jo Crepain. Om dezelfde geest en architecturale kracht van het bestaande gebouw door te trekken naar de uitbreiding, werd voor het ontwerp opnieuw beroep gedaan op Crepain Binst Architecture. Het ontwerp voorziet maximale inval van daglicht, aangename en gezonde luchtkwaliteit, wit als hoofdkleur, een goede akoestiek en de integratie van de Renson-producten. Hoge glaspartijen met dunne aluminiumprofielen zorgen voor een imposante en uitnodigende façade. De golvende glasgevel (136 m lang) begeleidt de voorbijrijdende wagens op de nabijgelegen autoweg, maar duidt ook op de beweging van de (ventilatie)luchtstroom.
“Door de verlenging van het bestaande dakterras en het verderzetten van de beglazing wordt het horizontale karakter van het gebouw in verhouding met dit experience en meeting center terug in evenwicht gebracht en de natuurlijke opbouw van de sokkel (EXIT 5) en de bovenbouw (landschapskantoor annex terras) versterkt,” vult de architect nog aan.
Sober en functioneel interieur met krachtige accentkleuren
Het interieur kent een sober en functioneel ontwerp, zowel qua materiaalkeuze als kleurgebruik.
“Glas, aluminium en terrazzo vormen de basismaterialen van de uitbreiding. De basistinten zwart en wit worden spaarzaam aangevuld met krachtige accentkleuren in rood en blauw, zoals de receptiebalie, de vergaderzalen en het tapijt en de wanden in het auditorium,” vertelt architect Dirk Engelen.
De receptiebalie vormt met zijn blauwe toren een centraal punt in de multifunctionele showroom. Rechts van deze balie vinden we een ‘dorp’ waar consumenten kunnen kennismaken met de verschillende oplossingen in het Renson-gamma en waar consumenten kunnen ervaren wat ventilatie en zonwering voor het klimaat in een gebouw kunnen doen.
“In de experience zone zijn de abstracte ‘huisjes’ de perfecte drager om de producten van de firma op natuurgetrouwe wijze te presenteren.”
Links van de balie vinden we de showroom voor de professional.
“Het meubilair beperkt zich tot strakke witte volumes, die op een luchtige en evenwichtige wijze in de ruimte verdeeld zijn,” aldus de architect, die hier ook ruimte heeft voorzien om even te gaan zitten of om een bespreking te voeren.
Vijf open vergaderruimtes vormen de brug tussen de showroom en het meeting center met auditorium.
Meeting center
“Dit meeting center zal ons toelaten om onze eigen partners en de markt nog sneller en efficiënter te informeren en op te leiden. Maar wij stellen de ruimtes ook ter beschikking van derden, die op zoek zijn naar meeting- en event faciliteiten,” aldus communicatieverantwoordelijke Johan Debaere.
In het auditorium kunnen groepen tot 300 personen terecht voor presentaties, opleidingen, productvoorstellingen, en zelfs voor videovoorstellingen. Dankzij mobiele wanden kan de ruimte ook in drie zalen opgedeeld worden. Er is ook een receptieruimte met bar en onopvallende vestiaire en een industriële keuken voorzien. Boven het auditorium bevindt zich nog een opleidingscentrum, waar de partners commerciële en technische opleidingen kunnen volgen.
Energiezuinigheid en gezondheid
Er werd veel aandacht besteed aan de energiezuinigheid en gezondheid, dankzij een doorgedreven isolatie, vloerverwarming in combinatie met een lucht-water warmtepomp en het Healthy Building Concept van Renson. Akoestisch gedempte ventilatieroosters type Sonovent met CO2-sturing zorgen voor de toevoer van verse lucht in de showroom, terwijl de toevoer in het opleidingscentrum via ventilatieroosters type Invisivent gebeurt. De CO2-gestuurde Renson Healthconnector regelt de afvoer van de vervuilde lucht met warmterecuperatie via de lucht-water warmtepomp voor showroom en opleidingscentrum en via een lucht-lucht warmtewisselaar in het auditorium. Dankzij de intensieve nachtventilatie wordt het gebouw tijdens de nacht natuurlijk gekoeld en windvaste screens type Fixscreen zorgen ervoor dat de temperatuur overdag niet naar onplezierige hoogtes klimt.