Het voorstel van Brussels Staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed Pascal Smet om Residentie Saint-Géry te beschermen werd goedgekeurd door de Brusselse Regering. Het gebouw is een uitzonderlijke getuige van modernistische architectuur van de jaren 1950 in Brussel. Architect is Paul-Amaury Michel, een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de modernistische beweging in België.
Residentie Saint-Géry werd ontworpen in 1955 en afgewerkt in 1958. Er heerste op dat ogenblik, na tal van moeilijke jaren, veel optimisme in de stad. En dat vertaalde zich in vrolijke en kleurrijke architectuur. Brussel bereidde zich voor op Expo 58 en wilde zich internationaal tonen als een stad met een moderne uitstraling. Residentie Saint-Géry is een perfect voorbeeld van dit nieuwe architecturale tijdperk, dat tot in de jaren zestig zou blijven duren.
STEDELIJK HERKENNINGSPUNT
Het gebouw bestaat uit zeven bouwlagen, met een handelsruimte op benedenverdieping en drie wooneenheden per verdieping. De gevels van het gebouw zijn opvallend dynamisch. Het hoekgebouw met een groot bouwprofiel op het kruispunt van de Karperbrug en de Van Arteveldestraat, tussen de Antoine Dansaertstraat en de Sint-Gorikshallen, is door zijn locatie een echt visueel en stedelijk herkenningspunt geworden voor de wijk.
"In het verleden werd architecturale kwaliteit niet altijd naar waarde geschat. Prachtige gebouwen verdwenen of werden verminkt door persoonlijke keuzes die werden gepaalde door trends uit bepaalde tijdsperiodes. Die willekeur willen we in de toekomst absoluut vermijden door onze architecturale parels uit alle periodes te beschermen."
PAUL-AMAURY MICHEL
Paul-Amaury Michel werd geboren in Brussel in 1912 en overleed er ook in 1988. Michel studeerde aan La Cambre, waar hij leerling was van Eggericx. Na zijn studies kwam hij in contact met o.a. de architecten Le Corbusier, Robert Mallet-Stevens en Pierre Chareau, die zijn werk zouden beïnvloedden. Paul-Amaury Michel groeide uit tot een van de hoofdfiguren van de modernistische architectuur in Brussel.
Hij specialiseerde zich eerst op het ontwerpen van kleine appartementsgebouwen. Zijn eerste ontwerp, het ‘Glazen Huis’ in Ukkel (beschermd sinds 1998) is daarvan een bekend voorbeeld. Andere bekende ontwerpen van zijn hand zijn het appartementsgebouw in de Hogeschoollaan nr. 92 (1937) in Elsene en Residentie Clarté (1938) in de Molièrelaan nr. 292. Vanaf 1950 legde hij zich hoofdzakelijk toe op de bouw van paviljoenen en tentoonstellingsstanden die België vertegenwoordigden op diverse internationale beurzen (Milaan, Berlijn, Boedapest, Peking...)