Robbrecht en Daem breidt St-Joris galerie uit met indrukwekkend betonnen volume

Ter gelegenheid van haar 35ste verjaardag kondigt Xavier Hufkens de opening aan van de St-Joris galerie. Het 19e-eeuwse herenhuis dat Hufkens in 1992 opende, werd gedurende twee jaar getransformeerd en uitgebreid onder leiding van Robbrecht en Daem architecten. Met een bijna verdrievoudigde tentoonstellingsruimte bevestigt de vernieuwde St-Joris ruimte, een van de drie galeries in Brussel, het engagement van Xavier Hufkens ten aanzien van haar thuisstad en biedt kunstenaars en bezoekers een bestemming voor hedendaagse kunst in het hart van de Belgische hoofdstad. 

De opening van het nieuwe gebouw vindt plaats op 2 juni 2022 met een grote tentoonstelling van recente werken in uiteenlopende media van de Amerikaanse kunstenaar Christopher Wool (°1955), samengesteld door Anne Pontégnie, onafhankelijk curator die al geruime tijd met Wool samenwerkt.

De nieuwe St-Joris galerie, ontworpen door Robbrecht & Daem architecten, markeert een uitzonderlijke uitbreiding in oppervlakte, capaciteit en logistieke mogelijkheden. Het gebouw, dat zes verdiepingen telt, bevat meer dan 800 vierkante meter tentoonstellingszalen, bijna een verdriedubbeling van de tentoonstellingsruimte van Xavier Hufkens op deze locatie voor de renovatie. 

 

Monolithisch volume

De bestaande verdiepingen van het historische 19e-eeuwse herenhuis van de galerie lopen door in het nieuw ontworpen aangrenzende gebouw, een cascade-achtig, monolithisch volume van elegant gestapelde betonnen vormen. De perfecte verbinding tussen de twee gebouwen creëert een vloeiende circulatie, met een samenspel tussen de museale proporties van het nieuwe gebouw en de meer intieme ruimtes van het oorspronkelijke 'maison de maître'. Verschillende trappen leiden bezoekers door vier verdiepingen tentoonstellingsruimte. Een subtiel spel met natuurlijk licht bereikt zijn hoogtepunt in de bovenste tentoonstellingsruimte met een centrale lichtkoepel.

Het 2.200 vierkante meter grote gebouw bevat bovendien vernieuwde kantoren voor het personeel, een onderzoeksbibliotheek en kunstopslagfaciliteiten, als ook een vernieuwde ​ tuin door landschapsarchitect Martin Wirtz. De duurzaamheid van het gebouw, uitgewerkt door Cenergie - volledig energieonafhankelijk en bijna volledig koolstofneutraal - wordt weerspiegeld in de keuze voor materialen, de betonkernactivering en het effectieve gebruik van geothermische en zonne-energie. 

Robbrecht en Daem, dat al geruime tijd samenwerkt met de galerie, ontwierp de renovatie van de oorspronkelijke ruimte van Xavier Hufkens in de St-Jorisstraat, toen de galerie in 1992 haar intrek nam in het historische herenhuis. Deze ruimte verwierf al snel de reputatie een van de interessantste plaatsen te zijn om toonaangevende hedendaagse kunst in België te zien, met tentoonstellingen van opkomende en gevestigde internationale kunstenaars. Xavier Hufkens zou de oudste galerievertegenwoordiger worden voor vele kunstenaars, waaronder Richard Artschwager, Thierry De Cordier, Jan Vercruysse, Louise Bourgeois, Roni Horn, en Thomas Houseago.

"Voor het nieuwe gebouw in de St-Jorisstraat kregen we de zeldzame kans om onze eigen architectuur opnieuw te interpreteren en letterlijk uit te breiden. Begin jaren '90 herbestemden we de bestaande 'maison de maître' tot een levendige kunstgalerie. Nu, dertig jaar later, hebben we gekozen voor een architectuur die de geschiedenis van de locatie belichaamt en doorloopt in een nieuw aangrenzend gebouw, een indrukwekkende betonstructuur met een cascade-achtige vorm. Variaties in licht en proporties geven elke verdieping een eigen karakter, dat hopelijk zowel de kunstenaars als de bezoeker zal bekoren. De nieuwe St-Joris galerie overstijgt de traditionele white-cube en wil een bestemming zijn die het oude met het nieuwe verenigt, het intieme met het monumentale", vertelt Paul Robbrecht. 

 

Unieke tentoonstelling

Vanaf 2 juni 2022 zal een omvangrijke tentoonstelling van Christopher Wool het nieuwe St-Jorisgebouw inwijden. De tentoonstelling, samengesteld door Anne Pontégnie, onafhankelijk curator die al meer dan 30 jaar samenwerkt met de kunstenaar, brengt vijf reeksen werken samen die Wool's recente onderzoek illustreren in sculpturen, werken op papier, fotografie en boeken, naast nieuwe schilderijen, de eerste die in vijf jaar uit het atelier van de kunstenaar komen. Met meer dan vijftig werken sinds 2018, benadrukt de tentoonstelling de circulariteit en samenhang in Wool's oeuvre. Met een focus op recente ontwikkelingen is dit de eerste tentoonstelling in Europa die het volledige scala van Wool's praktijk laat zien. De tentoonstelling maakt gebruik van de volledige schaal en het ontwerp van het nieuwe gebouw van Xavier Hufkens om het werk van de kunstenaar in al zijn dimensies te verkennen.

Bron: Club Paradis
Deel dit artikel:
Onze partners