Ronde speelluifel verbindt oud en nieuw in kleuterschool Boekt (BOT architektuurcollectief)

In het dorpscentrum van het Limburgse Boekt realiseerde BOT architektuurcollectief vier nieuwe kleuterklassen als aanvulling op de bestaande kleuterschool. De massieve en compacte nieuwbouw in zichtbeton werd loodrecht ingeplant ten opzichte van het bestaande gebouw en brengt de school in relatie met het openbaar domein.

RONDE luifel

Om de twee gebouwen - oud en nieuw - te verbinden is er centraal een ronde speelluifel in zichtbeton geplaatst. De kern in het midden wordt gebruikt als buitenberging, hierrond kunnen de kinderen eindeloos spelen, lopen en fietsen. Naargelang het weer doet de luifel dienst als grote paraplu of parasol. Door het dak zes meter te laten uitkragen, wordt er geflirt met de zwaartekracht. De tussenruimtes die ontstaan door het gebouwensemble en de speelluifel stimuleren ontdekking, zijn op maat van het kind en vormen een duidelijke ontmoetingsplek voor de school en het dorp.

Enfilade

De nieuwe kleuterschool is opgevat als een slimme aaneenschakeling van twee paar klassen met telkens één grote en één kleine klas die aan elkaar gekoppeld zijn. Alle klassen staan als een enfilade met elkaar in verbinding om zo gezamenlijk gebruik van klaslokalen mogelijk te maken en de interactie tussen klasgroepen en leerkrachten te stimuleren.

Gekaderde zichten

In het scharnierpunt van deze schakeling bevinden zich de sanitaire- en technische lokalen. Elk klaslokaal geniet van interessante gekaderde zichten en absorbeert op bijzondere wijzen doorheen de dakstructuur het daglicht en de groene buitenomgeving. De twee gebruikte materialen, hout en beton, werden tot op het bot uit gepuurd. De draagstructuur is ontworpen als een slimme structuur van open lokalen die generisch inzetbaar zijn op lange termijn Tijdens het ontwerp van het gebouw was er een grote wisselwerking tussen de bouwheer, architect en de studiebureaus om tot een economische high tech oplossing te komen voor een low tech gebruik.

Hoogkwalitatieve schil

Het schoolgebouw is opgevat als een massieve structuur. Het betreft vier kleuterklassen uit ter plaatse gestort beton met een hoge kwalitatieve gebouwschil. De gevel heeft een dikte van maar liefst 60cm (20cm beton/ 20cm isolatie/ 20cm beton) en omvat 3-dubbele beglazing en windvaste screens op zuid en west. Een gebouw valt of staat immers met een hoogkwalitatieve schil die ervoor zorgt dat het bestand is tegen externe invloeden (koude, warmte, weersinvloeden, …).

Grote thermische inertie

Het gebouw heeft omwille van zijn massa een hele grote thermische inertie. De inertie was het vertrekpunt voor het concept van de HVAC. De verwarming is een combinatie van vloerverwarming en wandverwarming aangedreven door een warmtepomp met grondboring inclusief passieve koeling. Op deze manier kan de volledige constructie thermisch worden ingezet. Structuur, materiaal en technieken zijn hierdoor verweven.

De wanden en vloeren worden in de winter ingezet als verwarmingsoppervlakten en geven hun warmte af d.m.v. stralingswarmte. In de zomer gebeurt het omgekeerde. De wanden en vloeren onttrekken de warmte uit de lucht d.m.v. koud water doorheen de leidingen te sturen. Om deze voordelen van een massieve structuur te benutten is er bewust gekozen voor een warmtepomp met verticale grondboring met een gesloten systeem. Op deze manier zijn de massieve structuur en het gebruik van groene technieken onlosmakelijk met elkaar verweven.

Bron: BOT architektuurcollectief
Deel dit artikel:
Onze partners