Gyproc® en Isover®, twee bekende merken binnen de Saint-Gobain Groep, kondigen de lancering aan van hun tweede "Mission Report". Dit rapport bundelt alle duurzame initiatieven van het bedrijf, gekoppeld aan een sterke toekomstvisie. Saint-Gobain heeft de ambitie uitgesproken om in 2050 koolstofneutraal te zijn en wereldleider te worden op het gebied van duurzaam en materiaalarm bouwen. Het doelrapport geeft ook een stem aan klanten en partners en laat zien hoe hun mening wordt omgezet in gezamenlijke actie.
concrete doelstellingen
"Onder het motto 'Making the world a better home' vertaalt zowel Gyproc® als Isover® hun ambities naar concrete acties voor klanten en medewerkers.", vertelt Frank te Poel, sinds 1 maart 2023 CEO Saint-Gobain Gypsum and Insulation Benelux.
"Vandaag richten we ons op heldere communicatie: waar staan we, waar willen we naartoe en hoe gaan we daar met z'n allenkomen? Met een duidelijk plan en en een gerichte aanpak versterken we onze positieve impact. Ik kan ons doel in één zin samenvatten: een duurzamer proces, met producten die steeds beter herbruikbaar zijn.
De routekaart voor duurzaamheid bevat doelstellingen voor de uitstoot van CO2 en stikstof: een vermindering van de CO2-uitstoot met 33% tegen 2030 voor de hele groep en volledige koolstofneutraliteit tegen 2050. De fabriek van Gyproc® in het Belgische Kallo gaat zelfs nog een stap verder en streeft naar een vermindering van de uitstoot met 40% tegen 2030.
Klantgerichte aanpak
Maar 'Making the world a better home' kan natuurlijk niet alleen. Als betrouwbare zakenpartners delen Gyproc® en Isover® hun expertise met hun klanten. Ze inspireren en ondersteunen professionals en doe-het-zelvers om duurzame producten en oplossingen te gebruiken.
"Daarom hanteren we een markt- en klantgerichte aanpak. Hoe werkt een aannemer in de praktijk, wat zijn de verwachtingen van onze klanten en hoe kunnen we daar het beste aan voldoen met Gyproc® en Isover®? Dit begrip van hun behoeften is des te noodzakelijker als we onze duurzaamheidsdoelstellingen willen bereiken", legt Frank te Poel uit.
Innovatie in samenwerking met klanten
Zonder innovatie is er geen duurzame toekomst mogelijk. Bij Gyproc® en Isover® komen innovaties vaak voort uit co-creatie met klanten. Zij zijn de experts in het veld. Niemand kan de behoefte aan en het potentieel van een nieuwe oplossing beter inschatten.
"Wanneer we nieuwe pleisters op de markt brengen, laten we ze eerst testen door onze vertrouwde klanten.," zegt Frank te Poel. "Dankzij hun ervaring op de bouwplaats kunnen zij perfect inschatten of en hoe we de kwaliteit van nieuwe producten en oplossingen verder kunnen verbeteren. Innovatie is nooit 'af', het is een continu proces."
Een goed voorbeeld van innovatieve productontwikkeling is het LOOPD-gamma van Gyproc®. Dit nieuwe systeem, bestaande uit een zelfklevende voegband en een voegkit, maakt het eenvoudiger om gipsplaten te verwijderen zonder deze te beschadigen. Gyproc® wil met deze oplossingen het materiaalhergebruik verhogen van 33% naar 50%. Een andere belangrijke innovatie is de MTO (made-to-order) machine, die slimmer en efficiënter bouwen mogelijk maakt. Voor bijvoorbeeld een hotel, dat meestal veel identieke kamers heeft, kunnen de materialen met behulp van de machine worden gemeten en gestapeld in de volgorde waarin ze op een pallet moeten worden gebouwd. Op deze manier gebruikt de aannemer minder materialen en bespaart hij veel tijd.
Renovatie, een enorme uitdaging voor belgië
Tot slot besteedt het doelrapport veel aandacht aan renovatie. Er is een duidelijke doelstelling voor de bouwsector: energieneutraal bouwen tegen 2050. Een echte uitdaging, zeker in België, waar jaarlijks 160.000 woningen gerenoveerd moeten worden.
Gyproc® en Isover® engageren zich om bij te dragen tot deze doelstelling en zo de opwarming van de aarde te helpen beperken. "Met dit rapport tonen we aan dat we onze hoge ambities stap voor stap waarmaken, in samenwerking met al onze klanten, partners en medewerkers.", besluit Frank te Poel.
Lees het rapport via de website van Saint-Gobain!