Vitra heeft er een handje van weg om in zee te gaan met de meest toonaangevende architecten. Zo ook met SANAA. Niet alleen ontwierp SANAA in Wheil-am-Rhein een productiehal die deze zomer klaar moet zijn. Het japanse architectenduo ontwierp ook de organisch gevormde zitbank Flower die nu ook deel uitmaakt van het Vitra-gamma.
De typerende synthese van Westerse moderniteit en traditionele Japanse esthetiek die in een koel-minimalistische en tegelijkertijd puur poëtische vormentaal tot uitdrukking komt, heeft het Japanse architectenduo SANAA geen windeieren gelegd. Op betrekkelijk korte tijd zijn ze erin geslaagd een plaats te verwerven in het topsegment van de internationale architectuurscène. Tot de recente, zeer gewaardeerde projecten van het in 1995 door architecte Kazuyo Sejima en haar partner Ryue Nishizawa in Tokyo opgerichte kantoor behoren o.a. de Zollverein School of Design and Management in Essen (2006), het New Museum in New York (2007) en het net geopende Rolex Learning Center van de EPFL (École Polytechnique Federale de Lausanne, 2010) in Lausanne. Sanaa ontving dit jaar de zeer gewaardeerde Pritzker architectuurprijs en Kazuyo Sejima is de directeur van de twaalfde architectuurbiënnale van Venetië.
Het contact tussen Vitra en SANAA is al enkele jaren oud. In de zomer van 2010 wordt op de Vitra Campus in Weil am Rhein (DE) de laatste hand gelegd aan een productiehal ontworpen door het architectenbureau SANAA.
Het drievoudig vertakte, bloemvormige zitobject Flower doet met zijn slanke middendeel en zijn eindwelvingen denken aan een klaverblad of een drieledige bloem. Flower fungeert enerzijds als ideaal communicatieplatform, maar anderzijds ook als zitobject met duidelijk gescheiden rust- en zitplaatsen. De afmetingen van Flower zijn zo gekozen dat er voldoende plaats is voor drie personen. De zitbank werd in de eerste plaats ontworpen als zitobject, maar wordt nu door Vitra aangeboden met een duurzame bekleding van kunstleer.