Langs de E403 van Kortrijk naar Brugge staat sinds 2022 een opvallend landmark te pronken: het ARLU ‘epicentrum’ voor alles wat met het openen van deuren te maken heeft. Na enkele selectierondes vertrouwde Arlu het ontwerp toe aan architectenbureaus Embo architecten en Binst Architects. Tijdens de SAPA-awards werd het project in de categorie ‘Utiliteitsbouw nieuwbouw’ eervol tweede.
Na de overname van ROB in 2017 verhuisde Arlu van Kruisem naar een kantorencomplex in de industriezone Ter Vlucht in Ardooie, de vroegere productiesite van Louage & Wisselinck. Dit gebouw pronkt aan de E403 autosnelweg tussen Kortrijk en Brugge. Bovenop de reeds beschikbare 6.000 m2 oppervlakte besloot de firma om uit te breiden met 22.000 m2 extra ruimte voor productie, magazijnen en burelen voor de operationele medewerkers. Dit nieuwbouwproject gaf Arlu de kans om na te denken over het beeld van deze strategisch interessante voorgevel.
Om het gebouw een landmark te geven nam Renson contact op met Binst Architects en Embo Architecten. De uitdaging? Het ontwerp moest een duidelijke link leggen met wat er achter de voorgevel gebeurt. Binst Architects stond in voor het concept en de materiaalkeuze, de uitvoering lag bij Embo Architecten.
Opening doors
De 105 m lange gevel is vandaag de dag het uithangbord van de slogan ‘opening doors’. In het ontwerp van Binst Architects geven schuine vinnen, onder een hoek van 90°, de opengaande deur weer. Wanneer je voorbij het landmark rijdt op de E403 krijgt de gevel een dynamiek van bewegende deuren. De aluminium vinnen dienen tegelijkertijd als zonwering en werden bevestigd op de achterliggende betonstructuur. Door middel van geperforeerde platen en een messingkleurige tint refereert deze gevel naar de wereld van scharnieren.
In de gevel zie je een duidelijk onderscheid tussen de zwarte sokkel en de sculpturale gevelwand erboven. De sokkel, gerealiseerd met aluminium panelen, fungeert als zwarte enveloppe voor de logistieke mantel op het gelijkvloers. Vrachtwagens kunnen er gemakkelijk laden en lossen. Daarnaast zorgt het voor een duidelijk contrast met de kroon erboven. De messing kleur van de kraag van het gebouw refereert naar de kleur die erg in is voor deurbeslag. De materialisatie zorgt ervoor dat het in één oogopslag duidelijk is welke producten er achter de façade vorm krijgen door Arlu en Renson.
Ruime oppervlakte
Arlu beschikt over een oppervlakte van 22.000 m2 waarvan het grootste deels ingenomen is door een loods. In deze loods, bestaande uit in een betonstructuur met steeldeck dak, staan alle machines uit de vorige vestigingen.
Langs de gesloten wand van de autosnelweg bevindt zich een magazijn en de sociale functies zoals een refter, het sanitair en een opslagruimte voor de arbeiders. Op de eerste verdieping kom je terecht in de kantoren met aansluitend enkele vergaderzalen. Tenslotte op de tweede verdieping voorzagen de ontwerpers een uitbreidingszone die op een later termijn nog ingevuld kan worden. Vanuit de kantoren krijg je een zicht over de E403 en de nabijgelegen velden.
industriële kantoorinrichting
Ook het interieur van Arlu kreeg een industriële uitstraling. De constructiematerialen blijven zichtbaar waaronder de betonstructuur van de welfsels. Hierop werden akoestische panelen gemonteerd.
De keuze om de zichtbare constructie te behouden is er niet zomaar gekomen. Enerzijds zorgt de ruwbouw ervoor dat je tijd wint. Anderzijds draag de betonstructuur bij aan de inertie van het gebouw aangezien er warmte kan gecapteerd worden en bijgevolg oververhitting beperkt wordt.
Daarnaast kent het gebouw ook heel wat overspanningen dat zorgt voor meer flexibiliteit. De kantoren kregen een modulaire invulling met flexibele glazen wanden op een grid van zes meter. Door deze sterke ritmiek en doorzichten krijg je een zekere rust en transparantie. Ook de akoestiek van het gebouw kreeg voldoende aandacht. Zo werd er een extra geperforeerde laag voorzien voor het steeldeck dak.
Intuïtief gebouwbeheersysteem
Voldoende licht, natuurlijke ventilatie en een intuïtief gebouwbeheersysteem waren de belangrijke vereisten van de bouwheer. Elk raam werd voorzien van een screen die ervoor zorgt dat de zon tegengehouden wordt voor die het glas kan bereiken, kwestie van binnen oververhitting te vermijden op warme dagen. Daarnaast koos het ontwerpteam ook voor natuurlijke ventilatie via akoestische raamventilatieroosters en nachtkoeling van Renson waardoor er geen actieve koeling nodig is. Het gebouw verwarmt zich met convectoren die ingewerkt zijn onder de raampartijen.
Het terrein achter de bestaande site zorgde voor de grootste uitdaging van dit project. Dat lag niet alleen een stuk hoger, maar er was ook sprake van redelijk natte grond. In amper twee jaar tijd werd het project vergund, gebouwd en geoperationaliseerd. Arlu maakte van de gelegenheid gebruik om het binnenschrijnwerk, logischerwijze, in eigen handen te nemen. In het gebouw spot je dan ook de nieuwste ontwikkeling : de argenta Invisidoor 2.0 onzichtbare deurkaders. Deze nieuwbouwsite zal bijgevolg ook gebruikt worden als testcase voor nieuwe ontwikkelingen. Door deze hier te installeren krijgen ze meteen een zicht waar er nog bijsturing nodig is.