Hof van Monet bestaat uit 23 appartementen, verdeeld over 2 delen, die via de kelder en een binnenplaats met elkaar zijn verbonden. De twee voorgevels, aan de Hogendijk en het Krimp, geven beide het beeld van vier individuele panden en volgen de oorspronkelijke rooilijn van de gesloopte bebouwing.
Zaanse architectuur
Partner en architect Edwin Smit van M3 architecten vertelt: “Het kavel waarop Hof van Monet is gebouwd, heeft een prachtige ligging, zo’n 100 meter vanaf de dam, en ingeklemd door rijksmonumenten en beschermd stadsgezicht. Bouw je hier? Dan moet je voldoen aan een streng beeldkwaliteitsplan, en dat betekent: bouwen volgens traditionele Zaanse architectuur. We zijn daarom het archief in gedoken en hebben ons ontwerp van de gevel gebaseerd op oude tekeningen. Het resultaat is veel variatie in hoogte, in stijl en ook in uitspringende en juist meer naar achteren geplaatste geveldelen.”
Hof van Monet is traditioneel gebouwd met kalkzandsteenwanden en betonvloeren. Hier zijn houtskeletbouw-elementen tegenaan gemonteerd waartegen Rockpanel gevelstroken zijn genageld. Aan de gevels aan het binnenhof is gekozen voor horizontale stroken Rockpanel Lines XL in een lichte kleur. “Zeker niet traditioneel, maar broodnodig om deze binnentuin en balustrades niet donker over te laten komen.” De pronkgevels aan de straatkant hebben een onderkant van steen met hierboven verticale Rockpanel gevelbekleding in drie karakteristiek Zaanse kleuren groen.
Dimensiestabiel plaatmateriaal
Vroeger zou er gewerkt zijn met handgeschaafde vuren delen. Maar dankzij het gebruik van Rockpanel gevelbekleding slaat Smit twee vliegen met één klap: houden aan het beeldkwaliteitsplan én zorgen voor een duurzame, onderhoudsvrije gevel. “De Rockpanel Lines XL is perfect voor de traditionele zijgevel van grote horizontale rabatdelen. Op de pronkgevels horen verticale geveldelen waarvan een aantal delen exact moet stroken met de breedte van de kozijnen, zodat je nergens uitgehoekte geveldelen hebt. Dankzij de maatvastheid van Rockpanel kunnen we tot op de millimeter nauwkeurig binnen de vastgestelde kozijnbreedte blijven.”
Stefan Wever is projectleider bij De Jong Ursem. Hij legt uit: “Een traditionele houten gevel van sponningdelen of potdeksels werkt altijd. Rockpanel is dimensiestabiel. De plaat is ongevoelig voor vocht- en temperatuurschommelingen. Dus of je nu in hartje winter werkt, of in de volle zomerzon, je maatvoeringen blijven gelijk. Om binnen die bijzondere maatvoeringen van de Zaanse architectuur te blijven, met name bij de kozijnen, moet je van tevoren veel uitzoeken en extra aandacht besteden aan de detailleringen en toleranties. Maar als dat eenmaal achter de rug is, kun je met Rockpanel op de bouwplaats snel, eenvoudig en heel nauwkeurig doorwerken.”
Onderhoudsvrije gevel
Niet alleen qua verwerkbaarheid, maar ook qua onderhoud scoort Rockpanel goed. “Bij huurwoningen is dit altijd een belangrijk aspect van je materiaalkeuze. Bij Hof van Monet zitten in het ontwerp van de kapconstructie veel hoeken, waardoor eigenlijk niets echt gelijk is. Sommige daken eindigen bijvoorbeeld op de eerste verdieping, anderen op de tweede. Uitvoeringstechnisch uitdagend, maar ook qua onderhoud. Je kunt straks niet meer eenvoudig overal bijkomen. Dan scheelt het echt enorm qua tijd en inspanning als je een materiaal gebruikt dat je alleen zo nu en dan schoon hoeft te maken.”
De Rockpanel-gevels van dit bijzondere ontwerp maken van Hof van Monet een indrukwekkend project. Wever: “De pronkgevels maken hun naam meer dan waar. Bouwen met moderne materialen in één van de oudste delen van het centrum, is altijd spannend. Maar het eindresultaat past hier perfect binnen het bestaande straatbeeld. En dankzij de kleurvastheid van Rockpanel, zal dat ook nog vele jaren zo blijven.” Ook Smit is meer dan tevreden over Hof van Monet en het gebruik van Rockpanel gevelbekleding. “Het succes van dit project valt of staat met de detaillering van de gevel. En deze is dankzij de maatvastheid van Rockpanel precies uitgepakt zoals we het voor ogen hadden. We zijn dan ook heel trots op de uitvoering én op het eindresultaat.”