Schindler & DAIKIN verduurzamen samen

Als toonaangevende spelers renoveren of in een nieuwbouw investeren, zoeken ze hun gelijken qua kwaliteit, innovatievermogen en duurzaamheid. Het is in die filosofie dat Schindler en DAIKIN elkaar vonden in hun zoektocht naar een oplossing voor enerzijds verwarmen en koelen, en anderzijds een state-of-the-art liftsysteem.

Er is volop tweerichtingsverkeer tussen Schindler en DAIKIN, waarbij de liften van Schindler in opdracht van Takenaka geïnstalleerd worden in het nieuwe, hypermoderne ontwikkelingscomplex van DAIKIN in Gent. En waarbij Schindler op zijn beurt naar DAIKIN keek voor een duurzamer klimaat in het hoofdkantoor in Drogenbos.

 

Voorlopers

De producten en besturingen van Schindler zijn de meest performante in hun soort, hun tijd ver vooruit. “Onze liften kunnen meegroeien met het gebouw, wat de duurzaamheid ten goede komt”, aldus Jurgen Debecker, sales manager large projects bij Schindler. “Dit betekent dat we bij eventuele veranderingen in een gebouw enkel de software moeten herbekijken. Via algoritmes leidt dat tot flinke besparingen qua energieverbruik en minder mechanische slijtage. Voor DAIKIN zeker doorslaggevende factoren.”

DAIKIN koos voor één goederenlift van zeven niveaus die vier ton zal verzetten, en voor twee parkingliften van niveau -1 tot 0 en eveneens geschikt voor de fiets. Verder op het orderboek: vier kantoorliften die in groep samenwerken met bestemmingsbesturing PORT, dit tot zestien niveaus aan een snelheid van 2,5 meter per seconde. De bestemmingsbesturing is uniek en biedt de mogelijkheid om liften te parkeren in functie van de vraag, waardoor energie bespaard kan worden en mechanische componenten minder slijten. Innovatief en duurzaam, en afgestemd op de noden van DAIKIN.

Maar dat geldt andersom ook. “Schindler heeft voor het herinrichten van zijn kantoren het HVAC-systeem vernieuwd om zo het comfort van zijn werknemers naar een hoger niveau te kunnen tillen”, vertelt Lieven Verstaen, manager product management & training bij DAIKIN. “Niet enkel het comfort was een belangrijke parameter, het systeem moest ook eenvoudig en gefaseerd geïnstalleerd kunnen worden, en bovenal duurzaam zijn. De DAIKIN VRV5 nieuwste generatie warmtepomptechnologie – de 5de maximaal geoptimaliseerde – komt daaraan tegemoet.”

 

Op zoek naar efficiëntieverhoging

VRV5 van DAIKIN gebruikt R32-koelmiddel, goed voor een drie maal lager opwarmingspotentiaal in vergelijking met het oudere koelmiddel R410. Het systeem laat ook een efficiëntieverhoging toe, wat resulteert in een lager verbruik. Zoals alle nieuwe koelmiddelen met een lage milieu-impact, is R32 een (moeilijk) ontvlambaar koelmiddel, waardoor er extra veiligheden moeten worden toegepast. DAIKIN is de enige leverancier die alle veiligheidsmaatregelen standaard heeft ingebouwd in zijn VRV5-oplossingen, zodat zowel ontwerper, installateur als gebruiker de zekerheid hebben dat de oplossing 100% veilig is.

Schindler heeft gekozen voor de meest flexibele variant van VRV5: het driepijpssysteem, met de mogelijkheid om ieder binnentoestel te laten koelen of verwarmen, onafhankelijk van de keuze van andere binnentoestellen. Een grote meerwaarde, omdat er relatief veel glas aanwezig is en beperkte isolatie, wat resulteert in sterk variërende koel- en warmtevraag binnen het gebouw. Verschillende buitentoestellen op het dak van het gebouw kunnen via het centraal besturingssysteem in de cloud als een geheel bestuurd worden. Verder is de Total Cost-of-Ownership van VRV5 een stuk lager dan die van een klassiek vierpijpssysteem met warmtepompchiller, wat ook een belangrijke parameter was in het beslissingsproces van Schindler.

 

Benchmark

De liften van Schindler zijn dan weer BREEAM-conform, wat DAIKIN vijf sterren oplevert ten bate van hun duurzaam beleid. Schindler voerde een ‘traffic analysis’ uit om de grootte en snelheid van de liften te bepalen en de meest ecologische opstelling te realiseren, inclusief het vooruitzicht op energieteruggave aan het net, ledverlichting, stand-by modus enz.

Het traffic analysis programma van Schindler is bekroond met een award en het maakt het bedrijf leidend. “De actueelste norm is ISO 8100-32:2020, maar eigenlijk werkt Schindler al ruim 30 jaar volgens dergelijke richtlijnen. Onze ruim 1.200 experts in traffic analysis hebben reeds 1,2 miljoen analyses gemaakt en dat wereldwijd. Het maakt dat onze liften comfort en zekerheid bieden voor de lange termijn”, besluit Jurgen Debecker. En ook DAIKIN biedt die garantie. Van een duurzame match gesproken.

Deel dit artikel:
Onze partners