Scholen van Morgen: nieuwe basisschool De Ark

DBFM Scholen van Morgen schreef een wedstrijd uit om een nieuw schoolgebouw te ontwerpen voor Basischool de Ark in Oekene (deelgemeente van Roeselare). Het nieuwe concept moest twee belangrijke functies kunnen herbergen. Enerzijds moet de school antwoord bieden op een snel groeiend leerlingenaantal. Anderzijds fungeert de school ook als belangrijke ontmoetingsplaats binnen het verenigingsleven van Oekene. Architecten Groep 3 vonden de gepaste oplossing. Wij stellen het winnende project graag aan u voor.

Het gebouw en de site
 
De gevraagde functies waaraan het schoolgebouw moest beantwoorden, vroegen om een grondige herziening van de bestaande organisatie van de schoolsite. De gebrekkige lage bijgebouwen maken in het nieuwe ontwerp plaats voor een nieuw bouwvolume, geplaatst tegenover en in verbinding met de bestaande vleugel van het kloostergebouw. Een transparant geheel, dat als binnenspeelplaats fungeert, vormt de fysieke link tussen het nieuwe en het bestaande gedeelte. Deze link biedt aan de straatzijde een herkenbare hoofdinkom.

Het nieuwbouwgeheel organiseert de diverse speelruimtes. Deze zijn opgedeeld in een speelplaats voor kleuters, een speelplaats voor de lagere school, een binnenspeelruimte en een groene zone in aansluiting met de eetzaal en enkele polyvalente ruimtes. De kantoren van directie en het secretariaat liggen aan de hoofdinkom. Ook de leraarskamer krijgt hier een plaats. De aaneenschakeling van klassen op het gelijkvloers en de verdieping omarmen als het ware de binnenspeelplaats. Iedere klas heeft een eigen buitenruimte, gelegen op het groendak van de binnenspeelplaats. Alle klassen krijgen bovendien ook een mezzanine.

Het splitsen van de verkeersstromen biedt een antwoord op de veiligheid. Fietsers krijgen toegang via een overdekte fietsenstalling, een eind verwijderd van de drukke straat. Ter hoogte van de inkom vormt de verbreding van het voetpad een afscheidszone voor ouders en leerlingen. Aan de langste zijde van de school, onder een rij ‘zwevende’ klassen, is ook een kiss & ride strook voorzien.

Externe gebruikers kunnen terecht op de parking ter hoogte van de sportterreinen en kunnen langs deze zijde de gemeenschappelijke ruimtes bereiken zonder de school zelf te betreden. De sporthal wordt geplaatst op de rand van de site. Zo ontlast men de school en maakt men een toekomstige uitbreiding mogelijk. De accommodatie aansluitend bij de sporthal wordt voorzien in een lager volume, in direct contact met de sportvelden. Door een aparte toegang kan deze sporthal volledig apart functioneren.

De interne verbouwingen worden opgesplits in een aantal deelprojecten.


Trap en liftkern

Het bestaande schoolgebouw bestaat uit 2 vleugels. De rechtervleugel parallel aan de straat bestaat uit 2 bouwlagen en het dak. Momenteel wordt deze vleugel toegankelijk gemaakt via een open houten trap. Deze trap is echter in het kader van toegankelijkheid en brandveiligheid helemaal niet in orde. De school ondervindt grote hinder van de slechte circulatie en vertragingen die deze trap met zich meebrengt. Daarom zal in het bestaande gebouw een nieuwe trappenkern met lift worden geplaatst om de hierboven opgesomde problemen op te lossen.


Gelijkvloers

In samenhang met het plaatsen van de nieuwe trap en liftkern gebeuren ook verschuivingen aan de toegang van deze bestaande vleugel. Vroeger kwam men binnen langs een lage smalle deur. In het nieuwe project wordt een dubbele deur voorzien die uitgeeft op een brede gang. Rechts van deze gang komt een nieuwe klas.

Het bestaande sanitair voor de lagere afdeling is verouderd en wordt volledig opnieuw ingericht. Het nieuwe sanitair is ruimer en bevat meer toiletten.

In de vleugel die dwars op de straat staat, maken de architecten een aantal raam- en deuropeningen in de bestaande blinde noordgevel.


Eerste verdieping

Op de verdieping wordt de bestaande trapopening dichtgemaakt, dit biedt ruimte voor een taakklas. In de circulatie tussen beide bestaande vleugels worden hellingen uitgevoerd om het hoogteverschil tussen beide vleugels te overbruggen. Opnieuw worden in de noordgevel raam-en deuropeningen gemaakt.

De bouwwerken startten in februari van dit jaar. Het einde is voorzien in mei 2016.

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners