Op 2 oktober wordt in Londen de RIBA Stirling Prize uitgereikt. De RIBA Stirling Prize is één van de meest prestigieuze architectuurprijzen van Groot-Brittanië. De prijs beloont ''het beste gebouw in Europa dat in Groot-Brittanië ontworpen of gebouwd is''. Ze is genoemd naar architect James Stirling en wordt jaarlijks uitgereikt door het Royal Institute of British Architects. Aan de prijs is een bedrag van £20.000 (bijna €24.000) verbonden. Kingspan fungeert als één van de sponsors van de wedstrijd.
Alle architecten die aangesloten zijn bij het RIBA komen in aanmerking voor de prijs. Ondertussen heeft men de shortlist voor RIBA Stirling Prize bekend gemaakt. Zes gebouwen zijn in running voor de hoofdprijs. Tot de architecten behoren klinkende namen als Zaha Hadid en David Chipperfield. Vlaamsearchitectuur.be zal in een reeks ieder project kort toelichten. Net zoals vorige week bespreken we opnieuw een museum, namelijk het MAXXI in Rome, ontworpen door de wereldbefaamde architecte Zaha Hadid.
Rome is vooral bekend voor zijn klassieke kunstwerken en gebouwen. Met het
MAXXI, Museo Nazionale delle Arti del XXI Secolo, heeft nu ook moderne (bouw)kunst een plaats in de Italiaanse hoofdstad gekregen. Het nieuwe museum werd ontworpen door de wereldberoemde architecte
Zaha Hadid. In 1998 startte men met de werken en in de lente van dit jaar vond de oplevering plaats.
Het MAXXI, Museo Nazionale delle Arti del XXI Secolo, in Rome, ontworpen door Zaha HadidConceptVolgens
Hadid is het gebouw geïnspireerd op een stedelijke campus. Dat wil zeggen dat men het MAXXI niet mag opvatten als één grote ruimte, maar als een verzameling van verschillende gebouwen. Met het MAXXI verzet Hadid zich dus tegen de idee dat het museum ‘één object’ is en pleit ze voor het beeld van een museum als ‘een veld van gebouwen’. Toch ziet het MAXXI er als een uniform geheel uit. Dat komt door de neutrale materiaalkeuze. De muren zijn opgetrokken uit beton, staal en glas en ontplooien zich als een golvend lint in de ruimte. Bovendien gebruikt Hadid ook consequent dezelfde kleuren, namelijk wit, grijs en zwart. Een voetpad rond het gebouw volgt de wispelturige contouren van de gevels.
Ingang van het MAXXI
Bovenaanzicht: het MAXXI is niet één museum, maar 'een veld van gebouwen'
InterieurLangs de buitenkant lijkt het MAXXI een behoorlijk sober gebouw te zijn. Het interieur daarentegen is ronduit imposant. Binnen leidt een hoog atrium je naar de verschillende tentoonstellingsruimtes, het auditorium, de cafetaria en de boekenwinkel. Wat meteen opvalt, zijn de kronkelende trapgangen die dat atrium doorkruisen. Ze creëeren een cinematisch effect, omdat ze verdwijnen in de verschillende muren van het atrium. Het glas, staal en beton geven de tentoonstellingsruimtes een neutraal karakter, terwijl de bewegende panelen voor flexibiliteit en dynamiek zorgen.
Het Atrium
Verschillende trapgangen doorkruisen het hoge atrium en creëeren daardoor een cinematisch effect
Dak
Het glazen dak spreidt hoogstaande technologie tentoon. Zo bevat het systemen om lichtinval en temperatuur te regelen. Het meest frappant is de mogelijkheid om via ophangrails nieuwe muren toe te voegen. Als curatoren meerdere tentoonstellingsruimtes nodig hebben, kunnen ze panelen aan de dakrails hangen om die ruimtes te creëeren.
Curatoren kunnen nieuwe tentoonstellingsruimtes creëeren door panelen aan de dakrails te hangen
Eén van de verschillende gallerijen
Sponsor
Kingspan zal op de avond van de prijsuitreiking gastheer zijn van enkele tafels tijdens het prestigieuze gala. Via Kingspan kan je als architect een plaats winnen aan één van die tafels. Meer informatie over deze wedstrijd volgt nog.