'De slimste km² in Nederland.' Zo betitelt de High Tech Campus in Eindhoven zichzelf op haar website. Op het voormalige R&D terrein van Philips zijn inmiddels meer dan 140 bedrijven en instituten en zo’n 10.000 onderzoekers gevestigd. De parkeerdruk is dan ook hoog. Zo hoog dat eind 2016 een nieuwe parkeergarage wordt opgeleverd, zichtbaar vanaf de snelweg A2. Is deze parkeergarage ook hightech te noemen? "Nu ja, hightech is een groot woord, maar slim is het ontwerp zeker!" Het is de reactie van Lucien Verhoeven die als projectadviseur bij HTCE Development bij de bouw betrokken is.
Parkeren op maaiveld is niet toegestaan op de Hightech Campus. Het centrum van de campus is zelfs een autoluwe zone. Alle auto's worden geleid naar een van de acht parkeergarages. Lucien Verhoeven: "We beschikken nu over 6.500 parkeerplaatsen. Op piekdagen zijn er nog geen 100 plaatsen over. Met de komst van detacheringsbureau Brunel en het in aanbouw zijnde nieuwe hoofdkantoor voor fietsonderdelen fabrikant Shimano, stijgt het aantal parkeerders met enkele honderdtallen. Het is dus geen overbodige luxe om P9 te bouwen, met nog eens 400 parkeerplekken, op vier niveaus."
Binnenrijden op alle niveaus vanaf talud
Infra bouwbedrijf Ban bouw uit Nuenen werd ingeschakeld voor de bouw. En JHK Architecten heeft het architectonisch ontwerp van de parkeergarage gemaakt. Op zich een eenvoudige staalconstructie met een lengte van 120 meter. De manier van oprijden is echter niet alledaags. De bezoeker komt niet centraal op één niveau binnen. Maar er is een oplopend talud tot het bovenste niveau van 8 meter. Vanaf het talud rijd je de garage op de verschillende niveaus binnen.
Om dit mogelijk te maken, moest KWS Infra een zandlichaam opbouwen; een grondverzet van enkele duizenden kuubs zand. Een fraaie muur van schanskorven met Grauwacke, een natuurlijk gebroken duurzaam gesteente, fungeert als scheidingswand tussen grondlichaam en garage.
Duurzame materialen
Duurzaamheid is een belangrijke factor in de keuze voor materialen voor de garage. Niet voor niets is het masterplan voor de Philips High Tech Campus Eindhoven beloond met de Building Business Golden Green Award in de categorie ‘Duurzame gebiedsontwikkeling’.
Zo is Triflex een veel geziene partij op de campus. Wij voorzagen al zeven parkeergarages op de campus van een afdichting. De eerste dateert van 2002. Ook het bovendek van P9 wordt voorzien van een Triflex toplaag op basis van PMMA. Verhoeven vertelt: "Het bovenste dek ligt in de buitenlucht, in weer en wind. Bovendien vertonen kanaalplaatvloeren altijd werking. Daarom wil je het bovenste dek helemaal scheuroverbruggend en waterdicht afwerken. Na zeven parkeergarages met Triflex weten we inmiddels precies wat we in huis halen."
Meekelenkamp Kunststof Techniek voorziet het bovenste parkeerdek van P9 van een scheuroverbruggend en UV-bestendig Triflex systeem, met eenduidige parkeervakbelijning.
LED-verlichting dankzij zonnepanelen
Verhoeven vervolgt: "De parkeergarage wordt geheel zelfvoorzienend als het gaat om de LED verlichting die door de gehele parkeergarage wordt aangebracht. Tegen de gevel worden hiervoor 182 zonnepanelen aangebracht, die samen 42.500 kilowattuur aan energie opwekken."
Zo'n duurzame garage vraagt natuurlijk om een groene uitstraling. De zandwal rondom de parkeergarage wordt dan ook volledig ingepland met heide.
Verkeersinformatiesysteem
Verhoeven is inmiddels door de wol geverfd als het gaat om het bouwen van parkeergarages. Wat is het volgende op zijn agenda? "We werken aan een systeem om de bezoekers van de campus beter te informeren over waar parkeerplekken zijn. Nu geven we dat nog aan met rode en groene signalen. Maar in het eerste kwartaal van 2017 rollen we een verkeersinformatiesysteem uit waarmee bezoekers direct kunnen zien hoeveel plekken er beschikbaar zijn in de garages. Vanaf welke zijde je de campus dan ook komt oprijden."