Aan de oevers van het Meer van Genève ligt het Zwitserse kuuroord Montreux, waarvan het monumentale treinstation in de afgelopen jaren uitgebreid is gerenoveerd en gemoderniseerd. GEZE ondersteunt het project met de uitbreiding met de modernste rook- en warmteafvoerinstallaties en raamtechniek en levert zo een belangrijke bijdrage aan de veiligheid van het gebouw en de reizigers. Daarbij werden niet alleen de geldende wetten en voorschriften geïmplementeerd, maar ook individuele oplossingen gevonden die recht doen aan het historische karakter van het gebouw.
Het station werd geopend in 1861 en is architectonisch gezien een echte zeldzaamheid, vooral door de ligging op een heuvel: reizigers bereiken het huisspoor vanuit de ontvangsthal via de eerste verdieping, terwijl de andere sporen bereikbaar zijn via een metro op de eerste verdieping.
Uitgebreide renovatie- en moderniseringswerkzaamheden begonnen in 2017. Om te voldoen aan de nieuwste voorschriften op het gebied van veiligheid en preventieve brandveiligheid vertrouwt het architectenbureau Tempesta Tramparulo Architectes uit Lausanne op GEZE-producten die eenvoudig kunnen worden geïnstalleerd en achteraf worden aangebracht.
Er moest met name worden voldaan aan de hoge eisen aan brandveiligheid en rook- en warmteafvoer (RWA), om de veiligheid van de passagiers bij het openen en sluiten van de ramen te waarborgen en tegelijkertijd rekening te houden met de monumentenstatus van het gebouw en de bijbehorende specificaties voor bouwkundige maatregelen. De projectmanagers kozen voor bewezen GEZE-systemen die intelligent samenwerken. Om geen afbreuk te doen aan het algehele uiterlijk moeten de producten bovendien worden uitgevoerd in speciale kleuren volgens de wensen van de klant.
Het historische Gare de Montreux maakt ook indruk met zijn grote ramen, waardoor het stationsgebouw veel licht binnenlaat. De GEZE Powerchain werd wel 42 keer geïnstalleerd op bijzonder grote ramen. De krachtige raamaandrijving zorgt ervoor dat de ramen opengaan in geval van brand.
De snelheid waarmee hij ook grote en zware ramen met een grote openingsbreedte beweegt, is bijzonder overtuigend. Bijzonder praktisch: de Powerchain wordt ook gebruikt voor de natuurlijke ventilatie, waarbij de aandrijfslag en de openingssnelheid voor rook- en warmteafvoerinstallaties individueel en traploos kunnen worden aangepast.
Het Gare de Montreux is opgenomen in de "Zwitserse inventaris van cultureel erfgoed van nationaal en regionaal belang". Het staat op de lijst als A-project van nationaal belang (in tegenstelling tot B-projecten van regionaal belang). De feitelijke monumentenzorg in Zwitserland valt echter onder de respectieve kantons, die hun eigen wetten vaststellen en niet gebonden zijn aan de wetten voor de bescherming van cultureel eigendom. Er is daarom geen algemeen geldende monumentenzorg in Zwitserland. Het is daarom noodzakelijk dat architecten en planners zich informeren over de toepasselijke wetgeving. Het zijn echter niet alleen deze mogelijkheden die de Powerchain de ideale oplossing maken voor het Gare de Montreux, want ook de esthetische component speelde hier een belangrijke rol. De Powerchain werd vervaardigd als speciale uitvoering in de kleur RAL 8014 sepiabruin (donker brons) volgens de wensen van de klant.
Een bijzondere uitdaging in het Gare de Montreux is niet alleen de functie van de ramen, maar ook hun positionering. Aangezien de geautomatiseerde ramen zich op een hoogte bevinden die bereikbaar is voor passagiers, moet de veiligheid gegarandeerd zijn - deze elektrisch bediende ramen mogen dus niet worden bediend zonder extra beveiliging. Omdat het een pand is dat toegankelijk is voor het publiek, moesten de ramen na de risicobeoordeling worden voorzien van raambeveiligingen van de hoogste beschermingsklasse (beschermingsklasse 4) om ervoor te zorgen dat onjuist gebruik of onvoorzichtigheid niet tot letsel zou leiden.
Om deze reden zijn alle geautomatiseerde ramen uitgerust met een veiligheidsmodule om de gevaarlijke punten op elektrisch bediende ramen te beveiligen. De IQ box Safety beveiligt de hoofd- en secundaire sluitzijdes. Flatscans als veiligheidssensoren herkennen vreemde voorwerpen en zorgen ervoor dat het sluitproces wordt gestopt of de beweging wordt omgekeerd. Dit voorkomt bijvoorbeeld dat vingers bekneld raken.
Naast de systeemoplossing Powerchain-Flatscan-IQ box Safety werden ook negen openingsaandrijvingen RWA K 600 F en zes aandrijvingen van het model K 600 F+ Synchro geïnstalleerd in het Gare de Montreux. Als natuurlijke rook- en warmteafvoerinstallatie (NSHEV) zorgen deze uitzethendelaandrijvingen ervoor dat de ramen in minder dan 60 seconden 90° opengaan in een RWA-situatie en een snelle rook- en warmteafvoer garanderen. Dit houdt vluchtroutes rookvrij. Ook hier kon aan de wens van de klant voor een speciaal ontwerp in de kleur RAL 8014 sepiabruin (donkerbrons) voldaan worden.
Het achteraf monteren van slimme raamtechniek, die desgewenst ook kan worden geïntegreerd in de gebouwbeheertechniek, is vaak niet erg duur en in meerdere opzichten de moeite waard: het kan bijdragen aan de verbetering van de veiligheid - zoals hier in het station in Montreux - maar kan ook een positieve invloed hebben op andere relevante factoren zoals de energie-efficiëntie, de duurzaamheid en de luchtkwaliteit van een gebouw. Het kan vaak worden gebruikt in gebouwen die onder monumentenzorg vallen, zonder dat dit ten koste gaat van de gebouwrenovaties.