Het grootste overdekte winkelcentrum van de Benelux, Wijnegem Shopping Center, krijgt een nieuw dak met parkeergelegenheid. Deze grootscheepse renovatie wordt ontworpen én uitgevoerd door Betonrestore en Zoontjens.
Het Wijnegem Shopping Center ligt aan de oostkant van Antwerpen. In 1993 opende het winkelcentrum haar deuren met een winkeloppervlakte van ruim 32.000 m². Met uitbreidingen in 1997 en 2013 is de oppervlakte nu 69.000 m² met zo'n 250. Bovenop het centrum prijkt het drukst bereden parkeerdak van Europa: met 1500 gratis parkeerplaatsen is het 32.500 m² groot. Jaarlijks komen er zo'n 9 miljoen bezoekers naar het winkelcentrum, waarvan 80% met de auto. De klant parkeert het liefst zo dicht mogelijk bij de ingang, het dak is daarom de populairste plek.
Extra belasting op het dak
Na 25 jaar is het dak toe aan renovatie. Naast dat het dak superintensief wordt gebruikt, wordt er ook hard gereden. Dit gecombineerd met steeds zwaardere auto's (zoals SUV's) zorgt voor extra belasting. Met de renovatie wordt niet alleen de dakbestrating geoptimaliseerd, ook de isolatiewaarde wordt verhoogd en lokaal zelfs verdubbeld.
Hergebruik isolatie en tegels
Het winkelcentrum heeft nooit te maken gehad met lekkages van het dak en dat wil de eigenaar zo houden. Op basis van goede ervaringen wordt het grootschalige renovatiewerk uitbesteed aan Betonrestore met Zoontjens en Consolidated als vaste Nederlandse partners in grote renovaties. Betonrestore neemt in de samenwerking de initiatieven binnen het nieuwe ontwerp, waarbij een deel van de oude isolatie en tegels worden hergebruikt.
10 jaar verzekerde dakgarantie
De renovatie van het dak is een combinatie van het nieuwe mobiliteitsplan met een ombouw naar éénrichtingsverkeer (door een hoofdrijbaan en afslagen naar de parkeerzones), energiebesparing door een upgrading van de isolatiewaarde, het noodzakelijke dakonderhoud van de waterdichte afwerking én nieuwe bestrating van het parkeerdak. Met Betonrestore, Zoontjens en dakdekker Consolidated, een zusterbedrijf van Betonrestore, wordt alles in één partnership uitgevoerd. Deze gebundelde kennis en ervaring leiden tot een beter en duurzaam dak én een integrale verzekerde garantie van 10 jaar op de aanleg en het onderhoud van het hele parkeerdaksysteem.
Waterdichtheid en parkeren
Het parkeerdak is in 1992 aangelegd met het Pardak®90 systeem van Zoontjens. De bestaande dakopbouw bestaat uit een constructie van prefab betonnen kanaalplaten met daarop een schuimbetondruklaag, een tweelaags bitumineuze dakbedekking, 40 mm XPS-isolatie afgewerkt met het Pardak®90 systeem. Dit systeem van Zoontjens heeft als voordeel dat de twee belangrijkste functies, waterdichtheid en parkeren, van elkaar zijn gescheiden. De mogelijkheid tot het demonteren en hergebruiken van het systeem was en is een extra pluspunt, waarmee ook invulling wordt gegeven aan de duurzaamheidsambities. Het Pardak®90 systeem is inmiddels doorontwikkeld naar het Pardak®110 systeem voor meer stabiliteit bij hogere verkeersbelastingen.
Gedetailleerd werkplan
Op basis van diverse bouwkundige berekeningen heeft Betonrestore een gedetailleerd werkplan opgesteld met bouwkundige aanpassingen en optimaal hergebruik van de bestaande materialen. Vervolgens hebben ze een ontwerp gemaakt voor het parkeerdak en de hellingbanen.
Hoofrijbaan, parkeerzones en hellingbanen
Om de stabiliteit te verbeteren wordt de ondergrond eerst uitgevlakt en geëgaliseerd. De bestaande dakbedekking wordt intensief gereinigd voor een optimale aanhechting en geheel voorzien van een nieuwe toplaag. Bij dilataties, randwerk en de intensief bereden zones zorgt een extra toplaag voor dubbele zekerheid. Binnen het nieuwe ontwerp wordt de hoofdrijroute – een zwevende vloer – gemaakt van staalvezelbeton. De parkeerzones krijgen vorm met Pardak®110 en op plekken waar weinig verkeer komt worden de Pardak®90 tegels hergebruikt. Ook de isolatie wordt deels (gestapeld) opnieuw gebruikt. De hellingbanen worden voorzien van een waterdichte, gewapende gietasfaltafwerking.
Uitdaging in planning en detaillering
In het renovatieplan zorgen de detaillering en de planning voor de grootste uitdaging. Alle verschillende onderdelen, inclusief nieuwe hellingbanen, moeten naadloos op elkaar aansluiten. Ook moet het druk bezochte dak continu in gebruik blijven, waarbij de brand- en vluchtwegen uiteraard gehandhaafd blijven. De renovatie vindt daarom plaats in drie verschillende fases. De eerste fase is nu in uitvoering. In oktober 2018 zal het hele dak compleet vernieuwd zijn.