Sedert enkele jaren en vooral sedert het Europees Jaar van het Spoor (2021) zetten lokale organisaties en VVIA zich in voor het behoud van het wederopbouwstation van Kortrijk. Maar ondanks alle tussenkomsten en protesten blijven NMBS en de stad Kortrijk volharden om het te slopen en - aldus VVIA - "door een duur en megalomaan project te vervangen."
De totale kostprijs van de nieuwbouw en infrastructuur zouden 89 miljoen euro + BTW bedragen. Maar met de ervaring van Luik en Bergen in het achterhoofd is het de vraag of het bij die som zal blijven. Los van het feit dat als gevolg van de plannen een belangrijk historisch station verloren zou gaan, moet men ook een vraag stellen naar het gevolg van deze exhuberante kosten. Voor andere stations in de regio, waar de toegankelijkheid van de perrons een probleem is voor mindermobiele mensen, is er geen geld meer. In de regio hebben tal van stations als nog geen verhoogde perrons, en zijn de hoger gelegen perrons van Harelbeke, Waregem,... niet met een lift te bereiken. In Waregem, waar men sinds 1990 tevergeefs op een betere toegankelijkheid aandringt werd daarvoor begin dit jaar actie gevoerd.
Onlangs werd het openbaar onderzoek opgestart over de sloop van het station van Kortrijk. VVIA probeert nu zo veel mogelijk mensen aan te zetten om voor 15 september een bezwaarschrift in te dienen bij de stad en zal nadien ook de procedure tot het einde voeren en alle rechtsmiddelen uitputten.
Je kan een bezwaarschrift indienen:
Indien je per e-mail een bezwaarschrift instuurt, vraag dan steeds een ontvangstbevestiging en stuur een kopie van uw bezwaarschrift naar VVIA, die dan zal nagaan of het bij het dossier gevoegd werd.
Gezien behoud van erfgoed en een goede leefomgeving van algemeen belang zijn kan iedereen zijn stem laten horen, ook burgers uit andere steden dan Kortrijk, en zelfs uit Nederland en andere landen
Meer info over de waarde van het station en achtergrond vind je hier.