Het multimodale station van Fleurus, vlak bij Brussels South Charleroi Airport, is volledig gerenoveerd om de toegang tot de luchthaven met het openbaar vervoer (trein + pendeldienst met TEC-bussen) te vergemakkelijken. Het werd uitgerust met een nieuwe infrastructuur uit circa 170 ton staal, waaronder een indrukwekkende passerelle over de sporen. Drie liftschachten, evenveel trappen en twee kleine gebouwen voor de passagiers maken het plaatje compleet.
De vernieuwing en opwaardering van de spoor weginfrastructuur is een belangrijke uitdaging voor de toekomst van de mobiliteit in ons land. Elk jaar worden tal van werven opgestart om metalen constructies over de sporen te plaatsen, een operatie die telkens perfect moet worden voorbereid om ze te kunnen inpassen in het korte tijdsbestek dat Infrabel voorziet om het treinverkeer tijdelijk te onderbreken. Benoît Kaisin, projectleider bij ARTES: “Infrabel plant de buitendienststellingen van de sporen tot twee jaar op voorhand. Ons hoofddoel was dus om de werkzaamheden zo te organiseren dat we maximaal konden profiteren van de weekendonderbrekingen die voor juni 2021 voorzien waren.”
Passerelle verbindt perrons
Het pronkstuk van het vernieuwde station van Fleurus is een indrukwekkende passerelle van 36 m lang en 13 m hoog. De structuur werd op zes met beton gevulde staalkolommen geplaatst en bestaat uit een buitenvolume in stalenbuizen, waarin een beglaasd binnenvolume is aangebracht om de passagiers tegen weer en wind te beschermen. Voor het onderhoud en het wassen van de ramen is tevens een gangpad met een borstwering in inoxraster voorzien.
De eigenlijke werkzaamheden gingen van start in november 2020. De bedoeling was om al zoveel mogelijk op voorhand te realiseren, zodat de korte periodes waarin het treinverkeer werd onderbroken ten volle konden worden benut. Benoit Kaisin: “Daarom hebben we de structuur van de passerelle voorgemonteerd op de begane grond, langs de sporen. Ook het brugdek van de passerelle (in steeldeck) werd vooraf geïnstalleerd omdat het erg complex zou zijn geweest om dat boven de sporen te doen. Hetzelfde geldt voor de inoxbekleding van het gangpad, die essentieel was voor de veiligheid van het werfpersoneel in het vervolg van de operatie.”
Hét grote moment vond ‘s nachts plaats, in het weekend van 5 en 6 juni 2021. Een kraan van 700 ton hees de passerelle op haar plek. Alles verliep perfect volgens plan. In de weken en maanden die volgden, werden de trappenhuizen (bekleed met strekmetaal) geïnstalleerd, evenals de stalen structuren voor de liften, die bekleed zijn met geruit aluminium dat een mooi visueel effect creëert.
Efficiënte werf
Hoewel de plaatsing van de passerelle over de sporen de voornaamste uitdaging was, had het project nog meer omhanden. Ten zuiden van de sporen prijkt een reizigersgebouw, bestaande uit een wachtruimte, geautomatiseerd sanitair en een technisch lokaal op de eerste verdieping, dat net als de passerelle volledig is opgetrokken uit staal. Aan de noordzijde biedt een stalen luifel met fietsenstalling passagiers dan weer de mogelijkheid om te wachten op de pendeldienst naar de luchthaven. Er zijn tevens een grote parking met 150 plaatsen en een parking met dertig plaatsen langs de Avenue de la gare aangelegd, evenals een stormbekken onder de toegang tot de rotonde die naar de grote parking leidt.
Het gegalvaniseerd staal, dat geschilderd werd in het atelier en volledig gemonteerd is met boutverbindingen, geeft het geheel niet enkel een moderne uitstraling, maar stond vooral ook garant voor een efficiënte werf, een belangrijke eis van de opdrachtgever. Het voordeel van staalconstructies is dan ook dat ze relatief weinig mankracht vergen.