Staalbouwwedstrijd 2018: burgerlijke bouwkunde in de kijker

De Staalbouwwedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd beurtelings in België en in Luxemburg en is aan zijn negentiende editie toe. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens de Staalbouwdag op 8 november. Architectura.be stelt in aanloop naar de prijsuitreiking elke week de genomineerden voor in een van de zes categorieën.  Vandaag: burgerlijke bouwkunde.

Parkbrug Noorderplaats, Antwerpen

Structureel is deze brug een vervormde kokerconstructie die centraal werd versmald om de inwendige krachten op te vangen. Ze werd naar de uiteinden verbreed om een maximale toegang te kunnen verlenen, waarbij het principe van een bowstringbrug werd toegepast: de bovenste flens functioneert als boog en de wanden functioneren als kabels. Hierdoor werd het mogelijk om enkel te werken met zeer dun plaatmateriaal (12 tot 15 mm).

Opdrachtgever: AG Vespa
Architect: Ney & Partners
Studiebureau: Ney & Partners
Hoofdaannemer:  Emotec
Controlebureau: SOCOTEC
Staalbouwer: Emotec


Klapbruggen op autosnelweg A11, Dudzele

De klapbruggen bestaan uit een orthotroop stalen dek van circa 53 m gedragen door twee vakwerk hoofdliggers van 15 m hoog die aan het ander uiteinde een 1.000 ton zware ballastkist torsen. In een eerste fase werd de productie aangevat van – per brug – zes wegdekpanelen, acht hoofdliggerdelen, twee vakwerken en een ballastkist. Daarna werden de stalen secties samengevoegd tot twee complete dekken met ballastkist en afgewerkt tot volledige klapbruggen.

Opdrachtgever: AWV
Architect: ZJA Zwarts & Jansma Architecten / Bureau Bas Smets
Studiebureau: Sweco Belgium
Hoofdaannemer:  Via Invest(PMV) / Jan De Nu l/ Franki / Aswebo / Aclagro / Van Laere / Inframan / DG Infra+
Staalbouwer: Victor Buyck Steel Construction
 

Londonbrug, Antwerpen

De nieuwe Londenbrug in Antwerpen bevindt zich over de connectie tussen het Verbindingsdok en het Kattendijkdok. Hameistijl, priem en balans worden vormgegeven als één lichte, heldere structuur. De aandrijving van de ophaalbrug gebeurt door middel van hydraulische vijzels in de kelder, waar zich de motoren bevinden. Een gevolg hiervan is dat het rotatiepunt van het brugdek en de hameistijl verder van de kade komen te liggen.

Opdrachtgever: Stad Antwerpen
Architect: Frank Van Hulle voor TVSAM / Tractebel
Studiebureau: Ingenieursbureau Stendess
Hoofdaannemer: THV Tramcontractors Bouw
Controlebureau: SECO
Staalbouwer: Aelterman


Spoorbrug over Leuvense Vaart, Mechelen

De nieuwe spoorbypass in Mechelen gaat via een dubbelsporige brug over de Leuvense Vaart. De uitdaging bestond erin de structuur te integreren in het geklasseerde stadszicht, gekenmerkt door drie historische Vierendeelbruggen. Als geheel ingeklemde integraal dient de brug te weerstaan aan bijzonder hoge krachtswerkingen, mede bepaald door een wisselend spanningsbeeld ten gevolge van temperatuureffecten. Het ontwerp is maximaal geënt op deze krachtwerkingen, met de grootste doorsneden ter hoogte van de stijve knoopverbindingen en de doorsneden met minimale hoogte in het midden van de overspanning.

Opdrachtgever: TUC RAIL
Architect: TUC RAIL
Studiebureau: TUC RAIL
Controlebureau: SECO
Hoofdaannemer: THV MAST 
Staalbouwer: Victor Buyck Steel Construction

Bron: Infosteel
Deel dit artikel:
Onze partners