Aan onze Belgische kust werd een tram- en bushalte door de Brugse architect Daniel Morel van een overkapping voorzien. De stalen luifel werd in de categorie karakteristieke bouwdelen genomineerd voor de Staalbouwwedstrijd 2010.
In het kader van de vernieuwing van de gewestweg, de Kaai en haar omgeving, werd de tram- en bushalte-infrastructuur met een staalstructuur overkapt. Deze is uitgevoerd in een staalkwaliteit S355 J2 bestaande uit 10 gebogen, in één punt eindigende driedimensionele buisvakwerkspanten.
De spanten hebben een overkraging van 18 m en een maximale vrije hoogte boven de sporen van 7,70 m. De 10 spanten samen overspannen 2 perrons, één voor elke rijrichting, met lage opstapdrempel, zodat tram en bus achter elkaar kunnen halt houden. Op voet- en koppelplaten na, bestaat de volledige structuur uit buisprofielen, waardoor ze een heel strak en slank geheel vormt.
De spanten, gevormd door warmgevormde, naadloze buizen met een diameter van 127 en 60,3 mm met variabele wanddikte, hebben slechts één steunpunt, waardoor de grote inklemmingsmomenten via een zware fundering naar de ondergrond worden afgeleid. De 2 uiterste spanten zijn alleenstaand, de andere 8 staan twee aan twee geschrankt met een tussenafstand van 1,90 m, terwijl de tussenafstand tussen de spantkoppels 8 m bedraagt.
De koppels zijn onderling verbonden door een slingerverband bestaande uit ronde buisprofielen met een diameter van 60,3 mm en variabele dikte. De nadruk ligt op een multifunctioneel plein dat uitnodigt tot de organisatie van allerlei activiteiten, waarbij de stalen constructies het moderne en vernieuwende benadrukken.
Technische fiche: Tramluifel Nieuwpoort
Plaats: Spoorvernieuwing in Gewestweg N34 - De Lijn Kaai, Nieuwpoort
Opdrachtgever: Vlaams Ministerie voor mobiliteit en openbare Werken, Vlaamse vervoermaatschappij- De Lijn, Stad Nieuwpoort
Architect: Daniel Morel, Brugge
Studiebureau: Steel Construction & Engineering Services
Controlebureau: Vinçotte, Brussel
Algemene aannemer: Aswebo, Drongen
Staalbouwer: Emotec, Puurs